Een nieuwe internationale studie van BT heeft uitgewezen dat westerse bedrijven de steeds sterker wordende invloed van opkomende markten sterk onderschatten.
Meer dan 60 procent van het management van grote Amerikaanse, Britse, Franse en Duitse bedrijven verwacht dat de opkomende markten de dynamiek van het internationale zakendoen zeker zal veranderen. Toch weten de meeste managers niet welke gevolgen dit zal hebben voor hun specifieke markt. Ook hebben ze bedroevend weinig kennis van deze landen.
Een grote meerderheid van de respondenten (61 procent) geeft toe 'dat het voor hun bedrijf cruciaal is om zaken te doen met landen als Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika', de zogenoemde BRICS-landen. Echter, de meeste bedrijven zijn te onwetend en moeten zich meer in deze landen verdiepen om ook op de langere termijn succesvol zaken met ze te kunnen doen. Ter illustratie: bijna negen van de tien managers wist niet welke munteenheid Brazilië heeft en 14 procent denkt dat wodka het belangrijkste exportproduct van Rusland is.
BT heeft onderzoeksbureau Datamonitor gevraagd om een studie te doen onder 800 senior managers in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland naar 'Building Business with BRICS' (zakendoen met BRICS). De studie wijst uit dat ruim zeven van de tien (72 procent) westerse managers vindt dat westerse bedrijven meer technologische mogelijkheden hebben om internationaal te werken, dan de bedrijven in de BRICS-landen.
Francois Barrault, CEO van BT Global Services, vindt de uitkomst van het onderzoek zorgwekkend. "Het is kennelijk nog niet bij ons doorgedrongen dat bedrijven in de BRICS-landen wel degelijk kunnen meedraaien in de internationale zakenwereld en dat ze nu al een enorme invloed hebben." Ze hebben aangetoond dat ze snel nieuwe technologische middelen kunnen implementeren, soms zelfs sneller dan in de V.S. of Europa, aldus Barrault. "Westerse organisaties moeten meer gaan samenwerken met BRICS-landen, anders lopen ze het risico zelf achterop te raken. Westerse bestuurders hebben een systeem tot hun beschikking waarmee ze optimaal kunnen samenwerken met opkomende economieën: er is een goed functionerend netwerk aanwezig. Maar er komt meer bij kijken dan alleen een technische infrastructuur. De westerse zakenwereld moet meer betrokken raken bij BRICS-landen. De globalisering is pas tot echte wasdom gekomen als westerse en opkomende economieën succesvol met elkaar samenwerken", vindt Barrault.
De studie wijst daarnaast uit dat vier van de vijf managers (80 procent) ervan overtuigd is dat de noodzakelijke ICT-middelen om samen te werken met BRICS-landen inmiddels aanwezig zijn. Desondanks wijst de studie ook uit dat managers in het internationale zakendoen het meest bang zijn voor onveilig dataverkeer. Op de tweede plaats van de gevreesde risico's staat andere wet- en regelgeving en politieke inmenging.
Andere uitkomsten van het onderzoek zijn:
35 procent van de managers weet niet welke munteenheid Rusland heeft, 55 procent kent de munteenheid van India niet en 65 procent weet niet welke munteenheid Zuid-Afrika heeft;
India wordt gezien als het meest prettige BRICS-land om zaken mee te doen (30 procent) en scoort beduidend hoger dan China (op de tweede plaats met 23 procent);
Rusland wordt gezien als het minst prettige BRICS-land om zaken mee te doen (24 procent);
Bedrijven in de producerende industrie zijn het meest aanwezig in de BRICS-economieën; 82 procent van de respondenten zei dat hun bedrijf al zaken doet met bedrijven uit de BRICS-landen;
51 Procent van de bedrijven in de financiële en professionele dienstensector is actief in de BRICS-regio's. De BRICS-economieën vormen voor deze groep bedrijven een kans om hun specifieke kennis toe te passen en te testen in een snel groeiende economie;
Organisaties in onderwijs, non profit, overheid en gezondheidszorg zijn nauwelijks actief in de opkomende landen. In de regel hebben dergelijke organisaties een minder sterke internationale oriëntatie;
Bedrijven met een omzet van meer dan 1 miljard dollar zijn momenteel de meest actieve bedrijven in de BRICS-economieën. De toenemende globalisering heeft het meeste impact op bedrijven die de opkomende landen zien als interessante afzetmarkt voor hun producten, die een sterkere geografische spreiding ambiëren en arbeids- en energiekosten willen terugdringen.