Het voorblijven op je concurrent is een constante noodzaak. Maar het bepalen wie je concurrent is, wordt steeds lastiger. Naast groter wordende spelers op het web, lijken sommige winkels alles te verkopen en komt concurrentie uit onverwachte hoek. Om geen marktaandeel te verliezen zullen retailers steeds nieuwe instrumenten moeten aangrijpen om in de markt te blijven.
Een van de nieuwe onderscheidende factoren is ‘total customer experience' (TCE). Eigenschappen zoals kwaliteit, functionaliteit, merk, prijs, service en informatie die in de afgelopen decennia een belangrijke rol speelden, worden anno 2007 als vanzelfsprekend aangenomen. Klanten moeten emotioneel betrokken worden bij een merk. Door het creëren van een gewenste klantbeleving en merkassociatie kunnen retailers consumenten duurzaam aan het merk binden.
Alles wat een merk communiceert en wil uitstralen om de klant het ultieme gevoel van het (retail-)merk te geven, komt in één omgeving samen: de winkel. Dit maakt de winkel tot de beste peiler die kan bijdragen aan de gewenste merkbeleving. Gelukkig zijn er steeds meer mogelijkheden en worden technieken steeds makkelijker en goedkoper om merkbeleving goed tot uiting te laten komen. Bijvoorbeeld door middel van passende audio en audiovisuele media.
Instore radio en tv kunnen dus een rol spelen in de sfeer van de winkel en de beleving van de consument. Maar enkel met het ophangen van tv-schermen en het aanzetten van de radio, ben je er niet. De content moet afgestemd worden op marketingthema's, het imago van het bedrijf en toegespitst worden op de belevingswereld van de doelgroep. Merkwaarde en imago spelen hierbij een doorslaggevende rol.
Consumenten willen zich binden aan een merk, aan een label. Retailers moeten hier dankbaar gebruik van maken. Als merken echt hun best doen, geven consumenten veel feedback en creatieve input terug.
Rory Ligthart
Oprichter van en creatief directeur bij Notice Instore Media