Slecht informaticaonderwijs en gebrekkige kennis van de ict-arbeidsmarkt op middelbare scholen zijn de oorzaak van de lage doorstroom van scholieren naar ict-opleidingen.
Jan Friso Grootse (TU Eindhoven): "Het informaticaonderwijs op de middelbare school is debet aan de lage instroomcijfers." Computable berichtte 16 juni over de opnieuw gedaalde aanmeldingen voor ict-opleidingen, maar wat is de oorzaak? Miranda Valkenburg (HBO-i): Ouders en decanen hebben vaak een beperkt of achterhaald beeld van wat informatica inhoudt. Het beroepsbeeld ‘wat kun je nou eigenlijk allemaal worden en doen met zo'n opleiding' is onduidelijk." Grootse: "Toen dit vak werd opgezet is de fout gemaakt om bestaande docenten om te scholen en dus geen aparte lerarenopleiding op te richten. Docenten zijn heel enthousiast bezig om het vak over te brengen, maar scholieren merken het verschil. Er zit een kwalitatief verschil tussen omgeschoolde docenten en docenten met een volledige opleiding. Scholieren die informatica krijgen zien dat en denken ‘is dat nu informatica'. Ik zie hiervoor op korte termijn geen oplossing, behalve het afschaffen van informaticaonderwijs op middelbare scholen."
Naast gebrekkig middelbaar onderwijs blijven ict-opleidingen kampen met een technisch en saai imago. Miranda Valkenburg: "De opleidingen hebben lange tijd maar een beperkte groep scholieren aangesproken. Het HBO-I werkt al jaren om het imago en het beroepsbeeld te verbeteren en te verhelderen." Onderdeel van die doelstelling is het EU-project Ict-STER, waardoor meer meisjes aan een ict-opleiding moeten beginnen. Valkenburg: "In feite gaat het daarbij niet alleen om meer meisjes, maar om meer diversiteit, dus ook ‘andere' jongens.
Door de activiteiten zien we verschuivingen, maar het is nog te vroeg om dat in de cijfers terug te zien. We richten ons bijvoorbeeld onder meer op scholieren in de onderbouw. Die potentiële vruchten kunnen we pas over een paar jaar plukken."
Ik ben erg teleurgesteld bij het lezen van dit artikel. Door Codi ben ik omgeschoold tot informaticadocent. Erg veel leerlingen kiezen het vak informatica doordat het beeld van het vak op het dr.-Knippenbergcollege goed is neergezet door mijzelf en de decanen. Ict heeft vele aspecten, die vaak door anderen over het hoofd worden gezien. Ook het aantal meisjes dat het vak kiest is groot. De kater voor veel leerlingen komt als ze voorlichting krijgen van het vervolgonderwijs. Men doet het vaak voorkomen dat exact denken en wiskunde de belangrijkste factoren zijn.
Dit schrikt veel leerlingen af, want het wordt dan meteen als saai ervaren en dus niet gekozen. Die leerlingen die wel de ict-richting ingaan op het HBO of de universtiteit komen er van terug vanwege de saaiheid en de (te) hoge drempel. Informatica is ( was ) een keuzevak in het vrije deel en geen profielvak voor alle profielen en daar pas ik me als docent op aan. Zij krijgen nl. allemaal te maken met ict in hun toekomstige werk en studie. Daarbij zie ik informatica als een erg nuttig surplus voor degenen die het gekozen hebben.
Louis van de Werff, docent Informatica, CODI eerste tranche.
zeur niet ik ben zelf een schoolier op de middelbare school
ik ben niet goed in talen ( dyslexie ) en sta niet echt goed voor mijn raport.
ik vind het goed van TU DELFT dat ze mij een kans geven om ondanks alle onzin die ik nu moet leren ook wat voor de wereld kan betekenen.
en om even tegen allemaal in te gaan.
ICT verdient niet slecht
er is tekort aan ICT ers
EN DOOR DIE ICT ERS BESTAAT INTERNET, JE PC , EN DEZE WEBSITE,