Het pakket maatregelen dat KPN eind vorig jaar aankondigde om de operationele problemen rond InternetPlusBellen op te lossen heeft er toe geleid dat de problemen nu grotendeels onder controle zijn en dat de klanttevredenheid weer toeneemt.
KPN heeft het plan om de VoIP-verkoop geleidelijk aan op te voeren van zo'n 5000-6000 aansluitingen per week op dit moment, naar 8000-9000 per week, na de zomer. Dit zal een stapsgewijs proces zijn dat geen afbreuk mag doen aan de kwaliteit van de dienstverlening.
Nu de problemen onder controle zijn, zal vanaf 1 juli voor telefoontjes naar de klantenservice weer het normale tarief gelden.
De VoIP problemen hadden in het eerste kwartaal 2007 een financiële impact van €25-30 miljoen en leidden tot minder groei. De verwachting is dat voor het tweede kwartaal hetzelfde zal gelden. In het derde kwartaal zal dit effect minder zijn. KPN verwacht geen materi?le gevolgen voor zijn verwachtingen ten aanzien van 2007.
Het aantal verwerkte VoIP orders zal in het tweede kwartaal van dit jaar lager uitvallen, dan in het eerste kwartaal en wordt op dit moment geschat op 60.000. Ondanks lagere VoIP verkopen, wordt voor het tweede kwartaal verwacht dat het verlies aan traditionele telefoonlijnen zal afnemen tot 110.000 en zich daarna zal stabiliseren.
Na een controle van zijn IT systemen, heeft KPN een correctie met 25.000 naar boven aangebracht op de cijfers voor lijnverlies gedurende het eerste kwartaal waarmee het totale lijnverlies op 165.000 komt. Dit was het gevolg van dubbeltellingen in PSTN/ISDN lijnen die al waren overgezet naar VoIP.