Met de recente aankondiging van Symantec Endpoint Protection (SEP) 11.0 meent de securitysoftwareleverancier dat zowel resellers als eindgebruikers beveiliging een stuk eenvoudiger kunnen beheren. In Symantec’s security 2.0-visie wordt het nu dan ook hoog tijd dat resellers zich meer op risicomanagement gaan richten.
De afgelopen jaren heeft Symantec verschillende bedrijven opgekocht waardoor er allerlei verschillende beveiligingsproducten in het portfolio zaten. "Omslachtig en vooral moeilijk te beheren", meent Erik van Veen, senior solutions marketing specialst bij Symantec Nederland. "Wij hebben beloofd dit beheer te vereenvoudigen en met SEP 11 lossen wij die belofte in. Van al die verschillende producten hebben wij nu één product met maar één interface gemaakt, die in september of oktober van dit jaar op de markt gaat komen. Alle facetten van SEP 11 kunnen simpelweg worden aan- en uitgevinkt."
Beveiligingsplan
In SEP 11 zijn in totaal zes securitygebieden samengevoegd die dus in één interface te bedienen zijn. Volgens Van Veen betekent dit eenvoudiger beheer een tevredener klant en het biedt de reseller meer kans en tijd om zich met andere zaken te gaan bezighouden. "Risicomanagement bijvoorbeeld", noemt Van Veen als kans voor resellers. "Vanuit de overheid heb je vaak te maken met allerlei regelgeving en daar bovenop hebben bedrijven vaak ook nog eens een strengere eigen policy. Voorheen hadden resellers helemaal geen tijd om hierover na te denken en waren ze alleen bezig bedrijven op verschillende vlakken te beveiligen. Door nu vooral de risicoanalyses van de klant en de overheid in de gaten te houden, kan hij een beveiligingsplan opstellen voor zowel de infrastructuur als de informatie- en interactielaag van zijn klant."
Doordat regelgeving vaak toegespitst wordt op specifieke markten zal het risicomanagement vooral gelden voor resellers in verticals. Van Veen: "Daarom gaan wij op zoek naar resellers die zich in verticale markten bevinden. Risicomanagement is complex, dus uitgebreide kennis van één markt is een must. Voor deze verticale markt kan hij dan complexe oplossingen en beleid gaan ontwikkelen, wat op zich al een hele klus is."