NEC Philips Unified Solutions, een joint venture van NEC Corporation (60 procent) en Philips (40 procent) op het gebied van telecommunicatiesystemen voor bedrijven, heeft zijn groeistrategie voor de EMEA-markt bekendgemaakt.
In bedrijfstelecommunicatie smelten spraak-, data- en video communicatievormen samen, worden systemen en applicaties geïntegreerd en draait alles om 'unified communications'. Om maximaal op deze ontwikkelingen in te spelen, wordt de organisatie van het bedrijf ingericht langs twee assen: enerzijds een leverancier van communicatieapparatuur en anderzijds een aanbieder van oplossingen.
De Communications Equipment Vendor Division bedient de EMEA-regio met een groeiend aanbod systemen en applicaties van NEC. Dit aanbod zal in toenemende mate worden verkocht via distributiepartners. Deze divisie gaat zich vooral richten op 'operational excellence', het perfect aanbieden van de superieure producten van NEC aan het distributiekanaal.
De Solutions Division gaat zich rechtstreeks richten op grote zakelijke klanten met een breed pakket Unified Communications-oplossingen en it-diensten. Hiermee krijgen organisaties de beschikking over oplossingen op maat, die perfect worden geïntegreerd in hun bedrijfsprocessen. Naast eigen (directe) verkoop zal deze divisie ook middels een 'Sell with' en 'Sell through' model haar oplossingen via telecomaanbieders en systeemintegrators aanbieden. De divisie heeft in kort tijdsbestek het Microsoft Gold Certified Partnership verworven in zes competenties, wat blijk geeft van de commitment en ambitie van het bedrijf met betrekking tot het leveren van it-diensten.
Ad Ketelaars, ceo van NEC Philips Unified Solutions, zet de ambities van het bedrijf op een rijtje: "Wij zijn onderdeel van NEC's strategie om een marktaandeel van meer dan 10 procent te halen op de wereldwijde markt voor bedrijfscommunicatie. Daarom investeert NEC fors in de ontwikkeling van platforms en applicaties die wereldwijd kunnen worden verkocht. Tegelijk investeren we in de verschillende strategieën om die markt te bereiken. We willen een grotere impact hebben op de Europese markt en hierop zijn we ons nu aan het voorbereiden."
Om deze groeistrategie concreet vorm te geven sluit Ketelaars fusies en overnames niet uit. "Onze marktaanpak verschilt per land. In bepaalde landen willen we organisch groeien met het verder ontwikkelen van onze vaardigheden en expertise om onze klanten te bedienen op alle vlakken van het ict-spectrum. In andere landen, Groot-Brittannië bijvoorbeeld, willen we sneller groeien dan organisch mogelijk is. Daarom willen we daar met overnames onze capaciteit en vaardigheden sneller op het gewenste niveau brengen. In landen waar we geen mogelijkheden zien om overnames te doen, willen we onze lokale organisatie laten samengaan met die van een andere partij, zodat zowel onze klanten als onze medewerkers kunnen profiteren van de extra impact en diensten die dit oplevert. België is zo'n land waar we deze optie overwegen, hoewel ook hier een overname niet wordt uitgesloten."
Ketelaars besluit: "Wij denken dat we op deze manier onze klanten nog beter van dienst zullen zijn met een compleet pakket communicatie en it-oplossingen. Tegelijkertijd krijgen onze medewerkers en distributiekanalen hierdoor meer mogelijkheden om het klantenbestand uit te breiden en nieuwe vaardigheden en diensten te ontwikkelen."