Het testen van een service oriënted architecture (soa) is een specialisatie op zich, waardoor bedrijven het nog niet of nauwelijks doen. Dat is wel cruciaal om voordeel uit een soa-implementatie te halen.
"Wij zien dat traditionele testers er best moeite mee hebben, omdat het testen van een servicegerichte architectuur een stuk technischer is dan het testen van een traditionele client/server-architectuur", zegt Jaap Mulder van het bedrijf Parasoft, dat soa's test. Het grootste voordeel van een soa is dat verschillende diensten in verschillende applicaties kunnen worden aangeroepen. Dit zorgt ervoor dat het testen van een soa lastig wordt.
"Bij een normale applicatie weet je hoe iets gebruikt wordt. Bij een servicegeoriënteerde applicatie heb je verschillende delen, maar je weet nog niet meteen hoe je deze gaat gebruiken. Het wordt anders gebruikt dan dat je in eerste instantie voor ogen hebt", zegt Sandra Carter, vice-president van de SOA & WebSphere Strategy van IBM. "Het voordeel is alleen te behalen als je de losse ‘blokjes' zeer goed test", zegt Mulder.
Carter: "Bedrijven beginnen net met het testen van hun soa, maar doen dat vaak verkeerd. Zij testen functioneel, terwijl ze ook rekening moeten houden met de lifecycle van de dienst." Mulder en Carter raden bedrijven aan hun soa in een eerder stadium te testen. "Maar een soa moet ook over de hele organisatie heen worden getest. En niet alleen door de specifieke afdeling".