Meer dan de helft van de nieuwe klanten van AccountView heeft in het eerste halfjaar van 2007 gekozen voor internetboekhouden. Het is voor het eerst dat het aantal klanten dat de software van AccountView als dienst afneemt, groter is dan het aantal dat ervoor kiest de business software van het bedrijf aan te schaffen. Het succes van de oplossing voor internetboekhouden is volgens AccountView vooral te danken aan het feit dat gekozen is voor een uniek model, waarin de samenwerking tussen gebruikers van de software en hun accountant centraal staat.
AccountView introduceerde 2,5 jaar geleden zijn oplossing voor internetboekhouden. Kern hiervan is dat een bedrijf de administratie zelf voert via het web. De accountant heeft vanuit zijn eigen systeem toegang tot de administratie van zijn cliënt. De door de cliënt ingevoerde gegevens worden hierin automatisch verwerkt. Voordeel van dit model voor bedrijven is dat ze kunnen besparen op hun beheerskosten. Bovendien hebben ze via de webservice op ieder moment actueel en eenvoudig inzicht in de stand van zaken. Accountants profiteren op hun beurt van een grotere accuratesse en een tijdbesparing. Daarnaast behouden zij het voordeel dat zij met hun eigen accountancysoftware direct de controle op het invoerwerk kunnen verrichten. Die tijdwinst kunnen ze gebruiken voor het leveren van hoogwaardig advies aan hun cliënten. Door de online samenwerking beschikken ze over de hiervoor benodigde, up-to-date informatie.
"De markt heeft duidelijk behoefte aan zo'n service", zegt Casper Haspels, commercieel directeur van AccountView. "We hebben hier in de afgelopen jaren zwaar op ingezet. Ook door accountants te faciliteren met software voor internetboekhouden en de communicatie met hun cliënten. Na een gestage groei zien we nu een omslagpunt: meer klanten kiezen voor onze oplossing voor internetboekhouden."
AccountView verwacht niet dat de traditionele cd-rom met software zal verdwijnen. Haspels: "Hoewel het leveren van software als dienst, ook wel Software as a Service of SaaS genoemd, momenteel volop in de belangstelling staat, denken wij dat de verhouding ongeveer zal blijven zoals die nu is. Wij geloven in beide modellen: de klant kan bij ons ook eenvoudig van het ene model op het andere overstappen al naar gelang de bedrijfssituatie dat vereist. Onze visie is bovendien dat het niet zozeer gaat om het leveren van software als dienst, maar om software te koop of als dienst aan te bieden mét aanvullende diensten. Die ontwikkeling staat nog aan het begin, maar wij willen hierin vooroplopen."
AccountView zette al een aantal stappen in deze richting. Zo sloot het bedrijf vorig jaar een overeenkomst met Cendris voor de integratie van de webservice AdresXpress in zijn software. Met deze service kunnen gebruikers van AccountView online en realtime adres- en postcodegegevens controleren en aanvullen. Ook biedt het bedrijf bijvoorbeeld diensten voor het digitaal aanleveren van facturen, met digitale handtekening.