Midden- en kleinbedrijven zijn onzorgvuldig in het maken van back-ups. Jaarlijks verliest één op de drie bedrijven digitale gegevens. 16 procent van de bedrijven maakt helemaal geen back-up.
Onderzoeksbureau De Vos & Jansen onderzocht in opdracht van KPN het back-up gedrag bij midden- en kleinbedrijven (tot 150 man personeel). Verlies van gegevens komt in de meeste gevallen (64 procent) door een computercrash, andere oorzaken zijn fouten van medewerkers (21 procent), stroomuitval (16 procent) en diefstal, brand of beschadiging (20 procent). De meeste bedrijven (66 procent) nemen pas maatregelen als het kwaad al is geschied. Het niet kunnen werken door verlies van gegevens kost de bedrijven naar eigen zeggen tussen de 950 en 22.000 euro per dag.
Van de bedrijven die back-ups maken slaat maar een kwart hun gegevens dagelijks op. Een externe harde schijf en cd-rom zijn het meest populair. Marnix van Gisbergen, onderzoeker voor De Vos & Jansen: " Wat mij het meeste verbaasde aan het onderzoek is dat bijna 20 procent van de ondervraagden niet eens bezig is met back-ups, dat is gewoon onverantwoord."
Loek Hermans, voorzitter van mkb-Nederland over het onderzoek: "Ik kijk ervan op dat ruim een derde van de bedrijven te maken heeft gehad met dataverlies, dat is erg veel." Het slordige back-up gedrag ligt volgens Hermans aan de moeilijke verhouding tussen mkb en ict. "‘Het mkb heeft lange tijd een haat-liefdeverhouding gehad met ict. Onder andere omdat onduidelijk was in hoeverre automatisering zich nu echt vertaalde in concrete voordelen. Tegenwoordig is ict een vast onderdeel geworden van de bedrijfsvoering, maar vooral de oudere ondernemers hebben te weinig kennis van ict."
Hermans wil met ict-dienstverleners rond de tafel om meer midden- en kleinbedrijven van objectieve informatie over ict te voorzien. "Projecten zoals de Syntens ict-menukaart en een speciale site voor mkb'ers van KPN moeten uitgebreid worden. Dat staat bovenaan mijn prioriteitenlijstje", aldus Hermans.
Datacenter
Na de presentatie over back-up gedrag van het mkb presenteerde KPN een aantal oplossingen voor bedrijven om digitale bedrijfsgegevens veilig op te slaan. Via een dienst als ‘back-up online' wordt dagelijks automatisch via internet een back-up gemaakt. Erik van der Meijden, directeur KPN ict-services: "Ondernemers kunnen elke dag en tegen minimale kosten, via internet een back-up laten maken van hun bedrijfsgegevens. Zij hebben daar totaal geen omkijken naar en alle belangrijke informatie wordt direct opgeslagen in de zwaar beveiligde cybercenters van KPN. Verlies van bedrijfsgegevens door calamiteiten als brand, diefstal en computercrashes is uitgesloten."
KPN verwacht veel van de nieuwe diensten. Voor het aanbieden van geïntegreerde ict -en telecomoplossingen werd onlangs het nieuwe bedrijfsonderdeel KPN ict-Services gelanceerd. Computable kreeg een rondleiding (video) in een van de meest beveiligde informatiekluizen van Nederland, het KPN Cybercenter bij Schiphol.
MKB is niet zo zeer slordig, maar erg gierig wat betreft de aanschaf van een backup medium. Bij de bedrijven waar het leed is geleden snappen ze het nu, maar velen willen hiervoor hun portemonnee niet trekken.
Daarnaast is het bij kleine bedrijven zelfs zo, dat de familie-pc waar ook de zoon spelletjes mee speelt en internet, waar ook de bedrijfsadministratie op staat, soms vol staat met virussen en spyware en van een backup geen sprake is.
Zelfs een simpele USB flashpen van een paar tientjes is groot genoeg om een backup op te maken. En zelfs dat kan er niet vanaf.
Nu moet ik zelf toegeven dat het aanschaffen van backup software, media en overige zaken die ermee te maken hebben, totaal niet aantrekkelijk zijn voor het MKB.
De pc thuis dient vaak als administratie en game pc… Op het moment dat er iets fout gaat, zijn beide kanten een probleem rijker geworden, spelletjes weg en vooral wat nog veel erger is: de administratie!
Ik zit al een tijdje in de online backup en probeer mijn prijzen zo laag mogelijk te houden om elke ondernemer in het MKB een mogelijkheid aan te bieden voor simpel maar vooral: betrouwbaar backup online.
Mocht een klant echt iets speciaals willen, dan kan hij/zij met mij om de tafel om te praten over de wensen en eisen en uiteraard de kosten, want die wil ik voor de klant zo laag mogelijk houden. Tegenover een laag tarief zet ik een top-service neer met vooral goede support zodat men er altijd een goed gevoel bij heeft.
Met vriendelijke groet,
Adri J.C. van Tilburg
Online Backup Server.nl
http://www.onlinebackupserver.nl