Google nodigt de internetgemeenschap uit om inhoud toe te voegen aan het Geo-Web (Google Earth en Google Maps). Product manager Chikai Ohazama: “Met Geo Search kunnen mensen op een totaal nieuwe manier informatie vinden.”
Een paar weken nadat Google aan Google Maps de mogelijkheid toevoegde om virtueel door straten te lopen, is product manager Chikai Ohazama in Amsterdam. Computable sprak met de Amerikaan, die één van de oprichters is van Keyhole, dat in 2004 door Google werd overgenomen. Ohazama: "Google had op dat moment nog geen mapping-technologie. Het was een grote kans voor Keyhole, omdat we op die manier onze technologie naar een breder publiek konden brengen."
Ohazama is in Nederland om op de Holland Open Software Conference te spreken over nieuwe zoekmogelijkheden binnen het Geo-Web van Google. Die zoekmogelijkheden ontstaan dankzij de internettaal Keyhole Markup Language (KML). Google omschrijft KML zelf als een "3D interface to the planet". De taal stelt iedereen in staat om locatieinformatie aan Google Maps en Earth toe te voegen, zoals bijvoorbeeld foto's, muziek, video's, webcambeelden en wandelpaden. Het resultaat kan variëren van een simpele popup (over bijvoorbeeld het Van Goghmuseum in Amsterdam, met een link naar de website van dit museum) tot een compleet nieuwe laag met extra geografische informatie. Een voorbeeld van dat laatste is de KLM-GlobeAssistant, die aan de hand van vliegtuigsymbooltjes laat zien naar welke bestemmingen KLM vliegt en wat een ticket ongeveer kost.
Google zou Google natuurlijk niet zijn als het bedrijf al deze informatie – toegevoegd door bedrijven en particulieren – niet doorzoekbaar zou maken vanuit Google Earth en Google Maps. Ohazama: "Als je een KML-bestand creëert moet je het ergens publiceren. Dat doe je bijvoorbeeld op je website, net zoals je met een mp3-bestand of een filmpje zou doen. En omdat wij het web doorzoeken, ontdekken wij dat soort content files en indexeren ze." De inhoud verschijnt vervolgens als een link in Google Earth en Google Maps. Ohazama: "De informatie blijft het eigendom van degene die de webpagina creërt waarnaar de link verwijst." De informatie op kwaliteit controleren doet Google niet. Kwaliteitsbewaking gebeurt alleen indirect, via page ranking.
Inmiddels hebben meer dan tweehonderd miljoen mensen Google Earth geïnstalleerd. Alle zoekopdrachten van deze gebruikers worden volgens Ohazama enkel verzameld om toekomstige zoekopdrachten beter te kunnen uitvoeren: "Persoonlijke informatie wordt niet bewaard." Google gebruikt de informatie zelfs niet om te bepalen welke delen van de wereld in Google Earth een hogere resolutie moeten krijgen. Ohazama: "Ons doel is om over zoveel mogelijke verschillende geografische gebieden informatie aan te bieden. Wij willen niet degene zijn die de keuze maakt voor mensen. Daarom verzamelen we alles wat voorhanden is."
Complimenten voor Google. Zij begrijpen de web 2.0 ontwikkelingen en alle marketingtechnieken als geen ander. Slim dat ze de informatie koppelen aan de pageranking. Niet dat er nu een wereld voor ons open gaat, maar het wordt wel steeds makkelijker of leuker.
Goed dat Ohazama van Google is uitgenodigd als spreker op de Holland Open Software Conference. Hoe open is Google eigenlijk?