De driedaagse beurs voor het Europese it-kanaal dat van 4-6 september in Monaco wordt gehouden wordt door onderzoeksfirma Canalys groots aangepakt. Het Canalys Channelsforum is volgens Steve Brazier (foto), ceo en president van Canalys, vooral onafhankelijk, en dus heel anders dan we van zulke beurzen gewend zijn.
"Mensen vragen ons al heel lang om een Europees analytisch evenement te doen. We hebben veel onderzoek gedaan naar wat een kanaalevenement moet inhouden, waarom resellers zo'n evenement zouden willen bezoeken en hoe zo'n beurs kan bijdragen aan het succes van hun onderneming."
Volgens Brazier is er in de afgelopen tien jaar in Europa niet zo'n onafhankelijke beurs voor resellers, distributeurs en fabrikanten geweest. "Zo is er bijvoorbeeld een presentatieverbod voor fabrikanten. Zij hebben wel gelegenheid tijdens een panelsessie om hun zegje te doen. Maar onze keynotesprekers zijn zorgvuldig gekozen van buiten die kring."
Keynotesprekers zijn Don Tapscott, auteur van het bekende Wikinomics, de Italiaanse scheidsrechter Pierluigi Collina en iemand uit de wereld van natuurbescherming – niet Al Gore verzekert Brazier. "We zijn nog in onderhandeling voor een derde spreker."
Het evenement is vooral gericht op de Europese midmarket reseller. Over het algemeen zijn dit soort beurzen voor resellers te duur. Daarom heeft Canalys elke sponsor opdracht gegeven een aantal van zijn resellers te sponsoren. Platinum sponsoren Cisco, HP en Microsoft hebben al toegezegd mee te doen. Het gebeuren belooft dan ook een who's who voor het Europese it-kanaal te worden, en Brazier meent dat resellers veel zullen kunnen leren en op waardevolle ontmoetingen kunnen rekenen.
Zo is er tijd opzij gezet voor een op een ontmoetingen en elke bezoeker krijgt een persoonlijke ontmoetingsagenda. De sponsoren houden break out sessies, wat betekent dat als een reseller het hoofd van HPs kanaal wil spreken, Canalys dat kan regelen.
"Het hele punt van dit evenement is niet dat analisten en fabrikanten over technologie en producten komen praten. Het gaat erom dat we de reseller helpen zijn zaken beter te laten draaien."
De visie is om er een jaarlijks evenement van te maken. "Voorop staat het behoud van de onafhankelijkheid, en die is uniek. We willen het beheren van een it-kanaal net zo prestigieus maken als het beheren van bedrijfsfinanciën", aldus Brazier.
Resellers die willen registreren voor het evenement kunnen dat doen op de website. Brazier raadt vars aan hun fabrikanten te vragen of ze ernaar toe gaan, misschien dat ze een gesponsorde plaats kunnen krijgen.