Tegen het einde van volgend jaar zullen er wereldwijd meer dan een miljard personal computers in gebruik zijn, becijfert Forrester na onderzoek. Tegen 2015 is dit aantal opgelopen tot meer dan twee miljard. Dat betekent een gemiddelde jaarlijkse groei van 12,3 procent tussen 2003 en 2015.
Het gebruik van pc's groeit vooral sterk in opkomende markten en door de opzet van speciale programma's om delen van de wereld te bereiken die voorheen onaangeroerd bleven. Het duurde 27 jaar om de grens van een miljard pc's wereldwijd te bereiken, maar door voortschrijdende technologie, dalende prijzen en toenemende vraag van een zich steeds meer van technologie bewust wordende bevolking, verwacht Forrester dat het volgende miljard in slechts zeven jaar gehaald gaat worden. De opkomende markten in Brazilië, Rusland, India en China (ook wel Bric-markt genoemd), zal verantwoordelijk zijn voor meer dan 775 miljoen nieuwe pc's tegen 2015.
"Er is niets belangrijker voor een gezonde industrie op lange termijn, en persoonlijke technologie in het bijzonder, dan het vermogen om relevante, toegankelijke en betaalbare technologie te leveren aan de miljarden mensen wereldwijd die er nog niet aan zijn blootgesteld", zegt Simon Yates, analist bij het onderzoeksbureau. "De markt kan waarschijnlijk prima overleven door de verkoop van steeds betere hard- en software aan de mensen die al gebruikmaken van technologie, maar de echte groei in de pc-industrie komt uit de opkomende markten."
Volgens Forrester ligt onvoorspelbaarheid echter op de loer. Leveranciers zijn gewend aan de voorspelbaarheid van kopers in de volwassen markten, maar het lanceren van grote hoeveelheden in nieuwe markten brengt risico's met zich mee. Fabrikanten ontberen de luxe van de productintroductie op kleine schaal om zo de markt te testen voordat er flink uitgepakt gaat worden.
"Er zijn inderdaad risico's", beaamt Yates. "Je kunt aannemen dat de levenscycli in opkomende markten langer zijn. Leveranciers zijn gewend aan volwassen markten die een cyclus kennen van vier tot vijf jaar. Zij moeten zich verdiepen in de nieuwe markten en snappen dat de noodzaak tot vervanging daar niet hoog is."