Amsterdamse agenten gaan de vastgelegde informatie over criminaliteit en incidenten steeds slimmer hergebruiken. Een solide, maar vooral ook flexibel datawarehouse is een belangrijke voorwaarde om deze kennispoel bruikbaar te maken en te houden.
Het politiekorps Amsterdam Amstelland is net als veel andere organisaties met business intelligence (bi) begonnen om het management maandcijfers te geven over de prestaties van het korps. “In 1999 kon je een pot koffie gaan zetten op het moment dat het transactieverwerkend systeem aan deze berekening begon”, zegt hoofd van de afdeling Managementinformatie en Onderzoek bij het korps Stephan den Hengst. In de loop der jaren zijn er heel wat uitbreidingen van de bi-voorzieningen geweest.
Ook de toepassing is verruimd. “Het is zonde om dit soort voorzieningen alleen voor de sturing van de organisatie te gebruiken. Op maandag krijgen de wijkteams een overzicht van de geconstateerde misdaden. Tijdens de briefing worden de collega’s hierover ingelicht, zodat zij gericht de straat op gaan. Daarnaast kunnen collega’s nu op ons intranet inzoomen op doelgroepen, zoals veelplegers, of via een plattegrond meer informatie opvragen over aangiftes in een bepaalde stadswijk. Op deze manier realiseert bi zijn meerwaarde voor de hele organisatie.”
Ook nieuwe toepassingen zijn mogelijk door de komst van bi. De ketenpartners politie en justitie wisselen in het project BinK! (Boef in keten) informatie uit voor een beter zicht op de boef in de Justitiële keten.. Of ze nu een bijdrage hebben geleverd aan de opsporing, arrestatie of het arrestantenvervoer, korpsmedewerkers krijgen nu informatie over de straf die een verdachte voor een vergrijp van de rechter moet ondergaan. “Er zijn heel veel spontane reacties binnengekomen van politiemensen die blij zijn dat er iets terug te zien is van hun inspanningen”, zegt Den Hengst.
Solide basis
De centrale bron voor de bi-functionaliteit binnen het Amsterdamse korps is het BinK! data warehouse. De basis voor het data warehouse is Informatica Power Center voor de etl-processen (extract, transform, load) en Oracle Spatial voor de database. De Cognos-software Reportnet en Powerplay wordt gebruikt om de informatie aan de eindgebruikers te presenteren. “Vanuit de bronsystemen komen in de regio Amsterdam op jaarbasis honderdduizend aangiftes en 150 duizend geregistreerde incidenten richting het datawarehouse. Dat is wat anders dan een paar miljoen kassaregistraties waar andere sectoren mee te maken hebben. De informatie die eruit gedistilleerd moet worden is alleen wel complex en moet voor de volle 100 procent kloppen”, zegt Marnix Dalebout, die bij het korps aan de ontwikkeling van het datawarehouse werkt.
De toepassing van de informatie stelt hoge eisen aan de verschillende onderdelen van het datawarehouse. “Zo kunnen afzonderlijke systemen leestekens op een afwijkende manier hanteren. In de catacomben van het datawarehouse moet dit vervangen worden door standaardtekens. Hetzelfde geldt voor tweelingen met dezelfde voorletters. Gebruikers moeten aan de bovenkant van de informatieketen kunnen aangeven wat de juiste informatie is”, aldus Dalebout. De informatie moet ook kloppen. Als het bronsysteem honderd inbraken aangeeft en in de datawarehouse is er sprake van 105 inbraken binnen een gegeven periode, dan zullen gebruikers het B-systeem niet serieus nemen.
Uitbreiding datawarehouse
Gebruikers stellen de mogelijkheden van bi voortdurend op de proef. “Collega’s wilden informatie over aangiftes en verschillende soorten criminelen combineren, om de problemen in de stad scherp in beeld te brengen en de bezetting van politieteams beter hierop af te stemmen. Om te kunnen voldoen aan deze gebruikersvraag was een uitbreiding van de datawarehouse nodig”, vervolgt Den Hengst. “Voor deze uitbreiding heeft de Informatica-infrastructuur zijn waarde bewezen. Deze informatie was moeilijk te combineren, omdat elke toepassing zijn eigen informatiebronnen heeft die als losstaande silo’s functioneren. Nu was deze uitbreiding gemakkelijker te realiseren dan voorheen.”
Volgens Den Hengst is het cruciaal om aan te blijven sluiten bij de veranderende informatiebehoefte bij de politie. Op dit moment is er bijvoorbeeld een specifieke aanpak voor verdachten met bepaalde kenmerken, zoals de veelplegers van winkeldiefstallen. BinK! levert lijsten van deze personen met foto’s aan, om de gerichte aanpak te ondersteunen. “Bij de ontwikkeling en het aanbod van bi-systemen moet altijd bedacht worden dat gebruikers op elk moment kunnen besluiten om andere informatie te gebruiken. Het bi-systeem moet zijn meerwaarde in de praktijk bewijzen. Dat moet centraal staan bij het bouwen van deze systemen. Dat uit zich ook in het gebruikersgemak. Doorklikken naar de achterliggende gegevens, daar zitten eindgebruikers op te wachten”, zegt Den Hengst.
Het bi-systeem van het Amsterdamse korps is dan ook verre van uitontwikkeld. In de toekomst wil de afdeling Managementinformatie en Onderzoek geografische datasets beter combineren met informatie over criminaliteit. “Zo moet op de kaart of per locatiegebied gemakkelijk uit te vinden zijn welke geregistreerde voorvallen er recent in dat gebied hebben plaatsgevonden. Ook een seintje als veelplegers weer op vrije voeten komen na een periode van detentie, staat hoog op het verlanglijstje van het korps. Vast staat dat er nog heel wat bronnen gekoppeld moeten worden aan de datawarehouse om deze verbreding van de informatiehorizon te realiseren”, aldus Den Hengst.
BI bij de politie
Het door Sybase geleverde workflow-management systeem is één van de belangrijkste bronsystemen voor het Business Intelligence-systeem van de Amsterdamse politie. In dit Xpol-systeem worden incidenten vastgelegd die door kunnen groeien tot aangiftes, of naar zaken die een casescreening en een oplossingsindicatie meekrijgen. Het datawarehouse, dat met Oracle-technologie gebouwd is, wordt sinds 2006 gevuld met informatie die door Informatica-servers uit zeven bronsystemen wordt getrokken op basis van vooraf gedefinieerde regels. Het systeem kan ook losse bestanden uitlezen en overhevelen naar het datawarehouse. De informatiehuishouding van de Amsterdamse politie is goed te overzien. Jaarlijks zijn er honderdduizend aangiftes en 150 duizend bij de politie geregistreerde voorvallen in de hoofdstad. Het bijbenen van de sterk wisselende informatiebehoefte van de politiemensen vereist een flexibel systeem dat gemakkelijk overweg kan gaan met verschillende bronsysteem.
Kennispoel droogt op
Hoe goed het Amsterdamse korps zijn informatievoorziening ook op orde heeft, zodra een crimineel de korpsgrens oversteekt verdwijnt hij uit zicht. “Kennis houdt op bij de korpsgrens. Er moet een landelijke trechter komen waar alle informatie over incidenten weer uitgevent wordt naar de korpsen. Het Amsterdamse korps speelt daar een voorname rol in, omdat het ver is met het gebruik van datawarehouses”, zegt Stephan den Hengst hoofd van de afdeling managementinformatie en onderzoek bij het korps regio Amsterdam-Amstelland. Bij het korps in Amsterdam werkt een groep programmeurs onder leiding van het ICT-Service Centrum Politie, Justitie en Veiligheid aan de verdere uitbouw van het BI-systeem. “Deze gezamenlijke ontwikkeling is goed. Het voorkomt dat systemen niet door alle korpsen zelf worden ontwikkeld, maar staat tegelijkertijd dicht genoeg bij de werkvloer om bij de praktijk aan te blijven sluiten.”