De huidige 24-uurs economie legt een grote druk op de dienstverlening van bedrijven. Klanten zijn beter geïnformeerd en willen maatwerk. Snelheid in de bedrijfsprocessen vraagt om productieve werknemers, of zij nu thuis, onderweg of in wereldwijd verdeelde teams werken. Geautomatiseerde leveringsprocessen vragen om koppelingen tussen de bedrijfssystemen van ondernemingen, leveranciers en partners.
24×7 paraat staan betekent dat de bedrijfssystemen altijd en vanaf elke plek of ander systeem toegankelijk moet zijn. Soms vraagt dit om een herinrichting van de it-omgeving. Dat is een kans voor resellers die hier de benodigde apparatuur en software voor leveren. Meestal willen bedrijven de reeds gedane investeringen echter behouden. In dat geval moet er een softwarematige schil komen tussen de huidige it-omgeving en de gewenste situatie. Dat is maatwerk en vaak een kwestie van verregaande specialisatie en expertise. Veel resellers hebben die kennis niet in huis.
Het opzetten van een netwerk van managed serviceleveranciers is voor resellers van levensbelang. De toename van de vraag naar specialismen en het tekort aan hoogopgeleide specialisten zal in Nederland namelijk structureel blijven. Die capaciteit is echter buiten onze landsgrenzen wel te vinden. Een reseller die beseft dat managed services in de toekomst continu ongeveer 30 procent van zijn dienstverlening uit zal maken, stelt zich daarom op als een tussenpersoon. Om die kans te verzilveren moet hij wél de touwtjes in handen houden. De rol van intermediair tussen klant en managed servicespartner maakt dat mogelijk. Dat vraagt wel enige aanpassing van het ondernemingsplan. Heeft u die toekomstplanning al gemaakt?
Cor Geertsma
CEO bij ISDC