De president van Kyocera Mita, Katsumi Komaguchi, heeft officieel het nieuwe Europese Distributie Centrum (EDC) van Kyocera Mita in Beringe (Limburg) geopend. Het EDC, beheerd door DHL Exel Supply Chain, fungeert als hub voor 75 landen in Europa, het Midden Oosten en Afrika
De ingebruikname is een belangrijke stap in de verandering van Kyocera Mita's leveringsproces van lokaalnaar pan-Europees. Deze verandering stelt Kyocera Mita in staat de distributie van haar producten naar haar Europese klanten centraal te plannen waardoor de beschikbaarheid van producten en de orderafhandeling aanzienlijk verbeterd worden.
Het logistieke proces en de implementatie zijn in samenwerking met IBM ontworpen. Kyocera Mita koos naast IBM als partner voor DHL als pan-Europese logistieke dienstverlener.
Kyocera Mita Europe richt zich op innovaties op de volgende gebieden:
SCM (Supply Chain Management): inkopen van onderdelen, fabriceren van producten en deze bij de klant afleveren.
Productontwikkeling: begrip van de wens van klanten en hier snel op inspelen met nieuwe producten.
CRM (Customer Relationship Management): leveren van producten en diensten aan klanten, sturen van informatie aan klanten en verzamelen van feedback van klanten.
IT Systemen: leveren van IT ondersteuning aan Kyocera Mita Europe.
Als onderdeel van de verbetering van haar SCM koos Kyocera Mita Europe voor DHL als logistieke partner. Dagelijks verlaten meer dan 14.000 printers, multifunctional products (MFP's) en toebehoren het 25.000 m2 grote EDC. De producten worden opgeslagen, verwerkt en op verschillende manieren gedistribueerd: direct naar klanten; naar Regionale Distributie Centra (RDC's); of naar andere logistieke partners. Klanten profiteren zo van aanzienlijk kortere leveringstijden en een betere beschikbaarheid van de producten
Aanvullend op het EDC heeft DHL Regionale Distributie Centra (RDC's) opgericht om snelle aflevering aan Kyocera Mita´s klanten in Europa mogelijk te maken. De RDC's zijn gevestigd in Milaan voor Italië (alleen toebehoren), Londen voor de UK en Ierland, Madrid voor Spanje en Portugal en in Kopenhagen voor Scandinavië (gepland voor de tweede helft van 2007). Klanten in het Midden Oosten en Zuid Afrika worden door lokale centra beleverd.
In het verleden ontvingen de lokale logistieke centra de orders en verzonden de producten naar de klanten. Orders, ontvangen in de lokale magazijnen, werden naar Hoofddorp of zelfs naar Japan doorgestuurd. De producten werden van daaruit naar lokale logistieke centra gestuurd en vervolgens naar de klant. Vanaf hedenen nemen klanten nog steeds contact op met de lokale vestiging maar worden de producten direct vanuit het EDC of RDC verzonden.
"Het centraal afhandelen van orders bij het EDC stroomlijnt het distributieproces," zegt Wolfgang Goldenberg, Senior Manager Logistics Operations Management van Kyocera Mita Europe. "We kijken steeds hoe we de kwaliteit van onze dienstverlening kunnen vergroten en we zijn verheugd dat we onze klanten nu een betere beschikbaarheid en kortere levertijd van onze producten kunnen bieden."
"DHL werkt al jarenlang samen met Kyocera Mita en we zijn erg blij dat we ons partnership verder hebben kunnen uitbreiden", aldus Ad van Beurden, Business Director of Technology van DHL. "We zijn er van overtuigd dat onze geïntegreerde en uitgebreide supply chain management services een waardevolle bijdrage zullen leveren aan de verbetering van Kyocera Mita's klantenservice."
Koen Heylen, IBM Project Partner zegt: "De vraag die bij Kyocera Mita speelde was een vraag die bij vele bedrijven speelt: hoe bereik ik een eenduidige supply chain en hoe haal ik daar grote operationele en financiële voordelen uit, zonder dit proces zelf te hoeven managen. IBM heeft hier heel veel ervaring in en is blij dat Kyocera Mita ons vroeg hen hierbij te assisteren."