Salesforce.com gaat innig samenwerken met Google AdWords. De aanbieder van webdiensten hoopt hiermee meer voet aan de grond te krijgen bij het mkb.
Salesforce.com heeft een strategische samenwerking aangekondigd met Google AdWords. Onder de naam Salesforce Group Edition Featuring Google AdWords hebben de twee bedrijven een groot deel van hun diensten geïntegreerd en beschikbaar gemaakt voor bestaande en nieuwe klanten. Geruchten over een samenwerking deden al langer de ronde.
Volgens Lindsey Armstrong, Salesforces co-president voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika, is de Group Edition vooral interessant voor het midden- en kleinbedrijf. Zij zouden met minimale kosten hun online verkopen kunnen stimuleren. Het opzetten en bijhouden van een AdWords-campagne kan vanuit het crm-programma van Salesforce.com. "Bovendien zijn de opportunities, leads, sales en uiteindelijke omzet naar aanleiding van zo'n campagne gemakkelijk te volgen in ons crm-pakket. Op die manier kunnen online marketinguitgaven snel en eenvoudig worden bijgestuurd voor optimaal effect", aldus Armstrong. Voor Salesforce.com is het een uitgelezen manier om voet aan de grond te krijgen bij kleinere ondernemingen.
De samenwerking met Google AdWords is volgens product marketing manager Jonathan Martin voornamelijk tot stand gekomen op verzoek van de vele gebruikers van de online crm-diensten. Momenteel zouden zo'n 646.000 mensen van de diensten gebruikmaken. Er zijn geen plannen om andere onderdelen van Google, zoals Docs, ook te integreren met Salesforce.com.
Salesforce.com is een van de grootste aanbieders van webdiensten, ofwel Software as a Service (SaaS). Ook bedrijven als SAP, Oracle, Microsoft en NetSuite proberen een deel van deze snelgroeiende markt te veroveren. Onderzoeksbureaus als Gartner en IDC verwachten allemaal dat SaaS de komende paar jaar een enorme groeispurt neemt en dus een belangrijke bedreiging vormt voor de traditionele softwareleveranciers.