De provincie Zuid-Holland heeft dit jaar de ‘Zilveren E’ gewonnen, de prijs voor het beste provinciale ict-project. De prijs is toegekend voor www.zuidholland.nl, de vernieuwde website van de provincie, die in de race om de ‘E’ twee andere provinciale projecten versloeg.
De ‘Zilveren E’ is een prijs van e-Provincies. Dit gezamenlijke project van de twaalf Nederlandse provincies moet ervoor zorgen dat zij op ict-gebied meer met elkaar samenwerken, zich klantgerichter opstellen – inclusief ‘intensivering van het contact met de samenleving’ – en kennis uitwisselen. In elk geval dit laatste lijkt nu rond zuidholland.nl te lukken. “Door alle aandacht rond de prijs tonen andere provincies en overheidsinstanties inderdaad interesse”, zegt Jeroen Disco, hoofd vormgeving en interactieve media bij de bekroonde provincie en hoofdredacteur van zuidholland.nl. “Maar andersom zijn dit soort contacten ook voor óns nuttig. Het ministerie van Binnenlandse Zaken bijvoorbeeld is al ver met bewegend beeld. We willen graag weten wat daar de aanpak is, om ónze website verder te verbeteren.”
Zuid-Holland versloeg bij de verkiezing van de Zilveren E de provincies Noord-Brabant, die genomineerd was met het project ‘Digitaal subsidie aanvragen’, en Zeelands ‘JouwZeeland.nl’, een op jongeren gerichte site. De jury verwoordde het als volgt: “Alle drie voldeden aan onze criteria: voordeel voor de klant, innovativiteit en actualiteit. Maar Zuid-Holland sprong er net even bovenuit”.
Zuid-Holland viel in de prijzen met ‘Op weg naar de elektronische overheid’, een projectnaam die de lading beter dekt dan alleen ‘www.zuidholland.nl’. “De website is eigenlijk slechts de buitenkant van een geheel nieuw automatiseringssysteem, voor alle 2200 medewerkers van de provincie”, legt Disco uit. “Alle administratie is nu geautomatiseerd en er is ook een vernieuwd intranet. Dat bevat alle functies van zuidholland.nl, plus nog een aantal andere mogelijkheden zoals het reserveren van vergaderzalen, het bestellen van treinkaartjes en inzage in stukken die nog niet openbaar zijn.”
Doelgroepen
Aan het vernieuwde www.zuidholland.nl, dat sinds november 2006 in de lucht is, ging een zorgvuldige aanloop vooraf. “We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar wat onze voornaamste doelgroepen – bedrijven, burgers en medeoverheden – van een provinciale website verwachten”, licht Disco toe. “Dat bleek te zijn: nieuws en informatie, elektronische diensten en documenten. We hebben dat vertaald in ‘Nieuws’, ‘E-Loket’ en ‘Documenten’. Die drie spaces staan uiteraard op de homepage, maar zijn ook toegankelijk vanaf alle onderliggende pagina’s. Dat zorgt voor een snelle en publieksvriendelijke ontsluiting van informatie, producten en diensten. Een goed voorbeeld hiervan is ons E-dossier. We hebben het nu technisch zo geregeld dat documenten die onze medewerkers opslaan, automatisch beschikbaar zijn via de website. Waarbij wel geldt: alles is openbaar, tenzij het wettelijk nog niet mag.”
Met dit soort verbeteringen is zuidholland.nl meteen op de goede weg bij het verwezenlijken van een belangrijk ict-doel van het actieprogramma Andere Overheid: denken vanuit de burger – de ‘klant’ – en niet vanuit de automatiseerder. “Daar hebben we binnen onze organisatie veel aandacht voor”, claimt Disco. “De klassieke strijd tussen techneuten en ontvangers is voorbij, er wordt nu echt vanuit de gebruikers geredeneerd, door beide bloedgroepen in de organisatie.”
Webredactie
Zoals het een goed hoofdredacteur betaamt, is achteroverleunen er voor Disco niet bij. “Goed worden is één, blijven is twee”, weet hij. “We gaan nog harder werken aan de actuele berichtgeving, onder meer door de webredactie uit te breiden. Ook gaan we serieus werk maken van bewegend beeld, met bijvoorbeeld eigen journaals of webcasts van vergaderingen.”