Een ruime meerderheid (70 procent) van de middelgrote beursgenoteerde ondernemingen kiest ervoor om hun ict-infrastructuur intern te beheren. “Bedrijven denken vaak te gemakkelijk over ict.”
Ondanks dat bedrijven steeds vaker specifieke bedrijfsactiviteiten uitbesteden, kiezen veel ervoor hun ict-infrastructuur in eigen beheer te houden. Dat blijkt uit onderzoek van outsourcer en hostingpartij Pins onder een aantal ondernemingen met een notering op de Amsterdamse MidKap of SmallCap-beurs. "Bedrijven denken vaak te makkelijk over ict. Ze zijn zich nauwelijks bewust van wat het betekent als de ict-infrastructuur niet de benodigde aandacht krijgt. Bij veel bedrijven ontbreekt het aan mensen met voldoende ict-kennis of wordt er onvoldoende geld voor de infrastructuur vrijgemaakt, met alle gevolgen van dien", aldus directeur Jan Willem des Tombe.
Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven het geen probleem vinden als hun server onverwachts tijdelijk onbereikbaar is. Des Tombe is het daar uiteraard niet mee eens. "Bedrijven lijken niet stil te staan bij de mogelijke implicaties bij de onbereikbaarheid van de server." Ook verwondert hij zich over het feit dat bedrijven weliswaar dagelijks back-ups maken, maar dat in de helft van de gevallen doen vanaf slechts één locatie.
Des Tombe hamert er op dat ondernemingen meer moeten investeren in het gehele fundament waarop de ict rust. "De basis moet in orde zijn, dan pas kun je erop gaan bouwen. Zo niet, dan kunnen de gevolgen desastreus zijn en gehele bedrijfsprocessen schade ondervinden."
Wat deze outsourcer hier doet is preken voor eigen parochie. Zo simpel als deze club het probeert neer te zetten is het in de echte wereld niet. Elk bedrijf heeft aandacht voor zijn Infra en heeft last van eventueel optredende downtime. Verder vergt niet elke ict-omgeving een redundante locatie. In vele gevallen volstaat het nog om “op je gemak” de back-up terug te zetten. Je koopt ook geen containerschip om een zak aardappelen te transporteren. Wat juist is, is dat de Infrastructuur meestal een ondergewaardeerd aspect is. De juiste afwegingen moeten worden gemaakt alvorens er een netwerkkabel of server wordt geplaatst. De inverstering moet vervolgens conform wensen en eisen zijn. Ook in testtrajcten van nieuwe of gewijzigde software wordt de infrastructuur vaak vergeten. Dat bedrijven te makkelijk denken over hun ICT is ook juist, getuige het feit dat er maarraak wordt uitbesteedt, zonder te kijken naar de lange termijn effecten voor het bedrijf en gevolgen voor de eigen ICT markt.
De heer des Tombe preekt voor eigen parochie, wat hem overigens natuurlijk niet kwalijk te nemen is. Inderdaad denken veel bedrijven te gemakkelijk over ICT, dat ben ik met hem eens. Alsof het om schoonmaakwerk gaat, wordt het vaak uitbesteed. En dat, terwijl het in veel gevallen gaat om de ‘core business’ van een bedrijf. Bijkomend probleem van outsourcen is, dat er geen weg terug is: bij het uitbesteden van ICT gaan medewerkers vaak mee naar de partij die het beheer gaat doen. Die kennis koop je niet zomaar weer terug. Dat blijkt vervolgens wanneer het contract afloopt: dan stapt men over op een andere partij, want het weer zelf gaan doen lukt niet meer, omdat de mensen ontbreken.