HP onthulde in New York een Web 2.0 visie voor zijn printerdivisie. Print 2.0 moet printen relevant houden in het tijdperk van webdiensten.
HP wil de verkoop van printers en inktpatronen stimuleren door het printen van websites makkelijker en productiever te maken. HP's printertopman Vyomesh Joshi bracht de onwaarschijnlijke visie met veel misplaatst Web 2.0-jargon. Waarom Web 2.0 tot meer prints leidt blijft onduidelijk. ‘VJ' herhaalde een aantal keer dat het nu niet mogelijk is te printen vanuit Second Life, maar waarom zou iemand die virtuele 3D wereld willen afdrukken?
HP heeft in april wat Web 2.0-magie in huis gehaald met de overnames van Tabblo en Logoworks. Tabblo is een online printdienst die elementen op websites herschikt, zodat ze fraaier op papier komen. HP brengt 29 juni een toolkit uit waarmee webmasters de functionaliteit van Tabblo in websites kunnen integreren. Logoworks is een goedkope grafische ontwerpdienst.
HP haalde Six Apart over een ‘widget' te ontwikkelen waarmee bloggers een printbutton op hun sites kunnen plaatsen. Six Apart is het bedrijf achter blogsoftware Movable Type en de blogdienst TypePad. Sites als BoingBoing.net, Dooce.com gaan de print-plugin installeren. De sites maken deel uit van het Federated Media blognetwerk van John Battelle. De bonafide Web 2.0-pionier mocht in een onderhoudende middagsessie zijn boeken pluggen.
Het rare Web 2.0-verhaal sneeuwde meer overtuigende elementen van HP's printerstrategie onder. HP wil marktaandeel afpakken van analoog printen, de methode waarmee de meeste boeken, kranten, tijdschriften en brochures worden gedrukt. Boven tweeduizend exemplaren is offset drukwerk nog altijd goedkoper dan digitaal printen. Joshi wil dat breekpunt opschroeven naar vijfduizend op korte termijn en vijftienduizend binnen vijf jaar. De snelheid van de printers moet dus omhoog en de prijs per print omlaag.
HP heeft de afgelopen jaren 1,4 miljard dollar geïnvesteerd in printertechnologie. Vorige maand bracht het een snelle inkjetprinter voor grote volumes in de nieuwe MFP (Multi-Function Printers)-serie op de markt. De printer zou kwalitatief de concurrentie met laserprinters aankunnen. Kodak betrad dit voorjaar dezelfde markt. Het fotobedrijf zette het traditionele prijsmodel op zijn kop. Kodaks printers zijn duurder, maar de patronen zijn goedkoper. HP wacht af of het prijsmodel van Kodak aanslaat bij de consument. Prijsverlaging voor de inktpatronen zou HP helpen zijn doelstellingen in volumeprinten te halen.
Bekijk hieronder een video-impressie van de HP-bijeenkomst.