Het is geen nieuw fenomeen dat technologische ontwikkelingen eerst vanuit de industrie gepusht worden, voordat ze echt breed geaccepteerd worden. Eerst acceptatie door innovators en early adopters, later volgen de early majority, de late majority en tenslotte de laggards. En zit daartussenin ook niet nog een andere categorie? Het mkb? En waar zitten die dan precies? Het antwoord is eigenlijk niet zo eenvoudig. De gemiddelde mkb’er bestaat niet. Net zo min als het gemiddelde bedrijf.
We kennen mkb'ers die in hun gebruik van technologie voorop lopen, maar er zijn ook nog bedrijven die het nog steeds maar met één enkele internetaansluiting doen. Mkb'ers zijn vooral majority, zowel early als late. En zoals het de majority betaamt laten ze zich niet gek maken. Zo kan het dat nu, jaren nadat er voor het eerst over voice-over-ip werd gepraat, dit in het mkb nu een echte vlucht begint te nemen. De voorzichtigheid is weg, en de technologie heeft zich genoeg bewezen om ook de veeleisende mkb'er te kunnen bekoren.
Alleen valt deze mkb'er voor heel andere argumenten dan de eerste generatie VoIP-gebruikers. Het argument van efficiency en lagere kosten door het gebruik van één netwerk zijn aanzienlijk minder interessant dan de additionele telefoniemogelijkheden. Bereikbaarheid, telefoonboek, doorschakelen, koppeling naar databestanden, etc., dát zijn de argumenten die voor de mkb'er van belang zijn. Inspelen daarop vereist dan ook een telefoniebril.
Natuurlijk, op het moment dat een mkb'er overweegt om ook de telefonie via zijn datanetwerk af te wikkelen zal de ict-reseller en netwerkbeheerder als eerste in beeld komen. Als deze echter vooral vast blijft houden aan traditionele it-waarden en manieren van denken, dan zal hij weinig succes hebben bij deze groep klanten. Zij willen namelijk horen over telefonie en welke geweldige flexibiliteit en bereikbaarheid VoIP kan bieden. Het mkb blijkt na implementatie ook veel meer functionaliteit daadwerkelijk te gebruiken dan in grote bedrijven. Het mkb kan niet bediend worden met een afgezwakte versie van wat grotere organisaties krijgen. Integendeel, het is juist veel veeleisender. En dus zien wij kansen voor de telefoniegerichte leverancier die niet vanuit de datakant denkt, maar vanuit telefonie en bereikbaarheid. Die kan uitkijken naar tevreden klanten, zodat VoIP niet langer synoniem is met hype.
Piet Sprangers
Ericsson Channel Manager MKB