Processen helpen ons om werkzaamheden te stroomlijnen, te standaardiseren en ze zo overdraagbaar te maken van persoon op persoon. Ze zijn cruciaal in het reilen en zeilen van een organisatie en vormen aan de andere kant ook de basis voor menige ict-investering. Veel procesmatige zaken zijn heel goed te automatiseren. Het vervelende is echter, dat er dankzij ict zoveel processen bij komen, die vaak ook nog eens ongeveer hetzelfde doel hebben.
Denk hierbij bijvoorbeeld eens aan de opslag van gegevens in welke vorm dan ook en de levensfases die deze data doorlopen. Informatie uit applicaties, bestandsystemen, e-mailsystemen en databases wordt gebackupped, gearchiveerd en gerepliceerd al naar gelang de behoefte. Dit gebeurt in menig bedrijf in verschillende silo's, waarvoor per ‘zuil' aparte beheersoftware vereist is. Bovendien zijn er slechts een paar mensen die bij de data kunnen; dit vormt een flessenhals wanneer business managers bij informatie moeten die op tape staat of near-line gearchiveerd is.
Hierbij komt, dat het inrichten van verschillende softwarelijnen om goede information lifecycle management (ilm) te doen evenals het vinden van de juiste medewerkers een kostbare en moeizame exercitie kan zijn. Conclusie; ook hier is consolidatie op zijn plaats. Dat wordt mogelijk door ervoor te kiezen alle opslagapparatuur onder te brengen in één virtuele ‘pool' van beheerde data en vanuit één enkele grafische interface elke type data en elke specifieke kopie van deze data opzoekbaar te maken. Zeker als alle content geïndexeerd is, wordt het veel eenvoudiger om vanuit technische, commerciële of juridische motieven de benodigde informatie te vinden.
Aan de andere kant wordt het door alle opslagapparatuur onder te brengen in één centrale pool eenvoudiger om data geautomatiseerd te verplaatsen van een dure, snelle unit, naar een trager en goedkoper systeem. Elke opslageenheid wordt dan gebruikt voor zijn feitelijke doel en verspilling van capaciteit behoort tot het verleden. En de systeembeheerder kan zich tegelijkertijd richten op ander taken. Er wordt één holistisch beeld geleverd van alle data door verschillende processen te bundelen, waardoor een totaalconcept wordt geleverd voor klanten die de kennis noch de middelen hebben om een aantal deeloplossingen aan te schaffen en te beheren.
René Feijen
Business Unit Manager bij SNE Europe