Uit recent onderzoek van Blauw Research blijkt dat kopen op afstand sneller groeit dan de totale retailomzet. Grote winkelketens richten zich steeds meer op hun online verkoop en experimenteren daarom met kleinere fysieke winkels. Voor traditionele retailers met overlevingsdrang geldt nog maar één credo: wie niet sterk is, moet slim zijn.
De grootste concurrent van een traditionele retailer is internet. Dat brengt een extra druk op de toch al moeilijke marktomstandigheden. Net als in het verleden lijken de 'kleintjes' ook op internet door de ‘groten' aan de kant gezet te worden. Echter, dat hoeft geen bedreiging te zijn voor kleinere retailers. Enerzijds helpen grote retailers bij het opbouwen van het consumentenvertrouwen in online aankopen. Anderzijds willen consumenten in toenemende mate individueel contact met hun leveranciers. Dankzij ontwikkelingen zoals Web 2.0 biedt internet de mogelijkheid om op individueel niveau producten aan te bieden en aan te passen naar smaak of wens.
De meeste consumenten hebben inmiddels één of meerdere positieve ervaringen met online kopen en worden er steeds handiger in. Daarin liggen kansen voor slimme retailers. Naast het vertouwen en de prijs is vooral de beschikbaarheid, presentatie en persoonlijk elan van grote invloed op het succes van de webwinkel. Mensen willen aansprekende foto's en teksten, heldere specificaties en vooral gebruiksgemak.
De ‘kleine' webwinkel die het tegen de groten kan opnemen bevat tools om producten te vergelijken, zoekresultaten te filteren, ordergeschiedenis te raadplegen, producten te kwalificeren en met behulp van incentives producten te promoten. Web 2.0 kan er eindelijk voor zorgen dat de groten écht op de kleintjes moeten gaan letten.
Jeroen van der Geest
Directeur bij WebArchitects