Elke ondernemer krijgt te maken met contracten, al is het juridisch gezien beter om te spreken van een overeenkomst. Over overeenkomsten zijn boeken vol geschreven. Enkele praktische tips om problemen met overeenkomsten te voorkomen.
Het komt in de praktijk vaak voor dat ondernemers denken een goede deal gesloten te hebben, maar dat deze in de praktijk heel anders uitpakt. Vaak blijkt dan in de overeenkomst iets heel anders te staan dan in de onderhandelingen voorafgaand aan de overeenkomst was afgesproken. De les die hieruit geleerd kan worden is dat de overeenkomst niet de sluitpost moet zijn van de onderhandelingen, maar dat het in de onderhandelingen moet gaan over wat in die overeenkomst moet komen te staan.
Soms lijkt het erop dat partijen eruit zijn, maar dat net voor het sluiten van de overeenkomst eigenlijk de onderhandelingen pas beginnen. Dat kost onnodig veel energie, is tijdrovend en wekt frustraties op. Sommige ondernemers denken slim te zijn door in overeenkomsten allerlei kleine lettertjes te plaatsen. Dit zijn dan min of meer verstopte bepalingen met heel gunstige regelingen voor de ondernemer en slechte regelingen voor de andere partij. Mijn advies is om dit niet te doen.
Een goede overeenkomst is vooral een werkbare overeenkomst. Beide partijen zullen zich er dan ook in moeten kunnen vinden. Het allerbelangrijkste is dat in een overeenkomst goed staat wat de partijen over en weer van elkaar mogen verwachten. Vermijd daarom ook zogeheten standaardcontracten, maar ga bij een ingewikkelde deal even rustig zitten en denk goed na over wat nu in de overeenkomst terecht dient te komen. In de euforie van het sluiten van de deal wordt vaak vergeten hoe partijen weer van elkaar af kunnen komen als het wat minder gaat. Indien dat niet goed is geregeld, kan dit veel narigheid veroorzaken. Bepaal dan ook vooral bij langlopende contracten goed hoe de partijen van elkaar af kunnen komen. Probeer te vermijden dat bij opzegging van een langlopende duurovereenkomst een vergoeding verschuldigd is.
Spoorboekje
Conflicten zijn vaak onvermijdelijk en een overeenkomst dient dan ook een spoorboekje te bevatten over hoe om te gaan met conflicten. Als partijen goed hebben afgesproken hoe ze met elkaar omgaan in het geval van een conflict voorkomt dat vaak een dure en kostbare juridische procedure.
Indien met buitenlandse ondernemingen zaken wordt gedaan, verdient het aanbeveling altijd het Nederlandse recht van toepassing te verklaren op de overeenkomst en een Nederlandse rechter aan te wijzen als bevoegde rechter. Dit voorkomt dat u in verre buitenlanden met dure buitenlandse advocaten in onverstaanbare talen moet procederen.
Ten slotte wil ik u er nog op attenderen dat een overeenkomst vormvrij is. Dit betekent dat ook een e-mail waarin een bepaalde afspraak wordt bevestigd als een overeenkomst aangemerkt kan worden. Wees dus ook in mailcontact zorgvuldig met toezeggingen en afspraken.
Quirijn Meijnen
q.meijnen@channelweb.nl