Onderzoeksbureau Datamonitor onderzocht de sterke en zwakke punten van business intelligence-leveranciers. Daaruit kwamen twee bedrijven als beste naar voren: SAS en Oracle.
Datamonitor schrijft dit in het rapport ‘Decision Matrix: Selecting a Business Intelligence Vendor'. Business intelligence (BI)-leveranciers die hoogkwalitatieve end-to-end solutions leveren, zijn in trek bij klanten. Grote bedrijven kiezen het liefst voor één leverancier als ze een BI-oplossing aanschaffen. Volgens Datamonitor behouden de grote BI-leveranciers hun positie, maar zijn er enkele nieuwe spelers die de ‘gevestigde partijen' uitdagen.
Uit het onderzoek van Datamonitor blijkt dat SAS de marktleider is in BI. Volgens Datamonitor heeft SAS een goed portfolio met basis- en moderne functies. Gebruikers krijgen daarbij voldoende support. SAS is financieel stabiel, heeft een uitstekende visie en blijft daarom ook nog wel even marktleider.
Oracle heeft volgens Datamonitor een succesvol BI-portfolio opgebouwd door de overname van een aantal BI-leveranciers. Verwacht wordt dat Oracle verder groeit in deze markt, onder andere doordat het bedrijf veel zakelijke gebruikers heeft, flexibele BI-oplossingen biedt en wereldwijd actief is in de markt voor businessapplicaties.
Er komen echter andere BI-spelers in de buurt van SAS en Oracle. Business Objects and Cognos hebben de beste papieren om marktaandeel te pakken. Beide bedrijven hebben veel tijd en geld gestopt in de bouw van een nieuw platform. SAP levert een concurrerende en vergelijkbare oplossing, maar moet zich in een markt vechten waarin het nog niet breed actief is.
IBM moet volgens Datamonitor meer functies aan zijn BI-oplossingen toevoegen, indien het mee wil doen aan de top. Microsoft ligt nog verder achterop, maar in dit bedrijf moet BI nog verder rijpen. Microsoft wordt wel op (middel)lange termijn een belangrijke BI-speler, zo voorspelt Datamonitor.