De ontwikkeling van MegaSellers Franchise, de eerste ict-leverancier die het mkb regionaal benadert, verloopt voorspoedig. Directeur Wilfred Noordam is na de aankondiging van de formule overspoeld met reacties. Inmiddels zijn de eerste franchisenemers begonnen.
Het idee achter de franchiseformule is dat het mkb een moeilijk te bereiken doelgroep is. Deze bedrijven gaan vaak op zoek naar een lokale aanbieder, al verdwijnen deze kleine ict-winkels langzaamaan uit het straatbeeld omdat het door de geringe marges steeds moeilijker wordt het hoofd boven water te houden. Voor de MKB-er betekent dit een steeds beperkter aanbod. Met MegaSellers Franchise zijn de franchisenemers wel eigen baas, maar profiteren ze van schaalvoordelen waardoor de winst hoger uitpakt. Ook de centrale backoffice biedt voordelen.
Willem Bijl (44) is bijvoorbeeld zo'n ondernemer die zelfstandig het hoofd niet boven water kon houden. Zijn ict-winkel in Hoogeveen heeft acht jaar kunnen bestaan, maar door de economische dip was het niet meer rendabel. Hij besloot, met lichte tegenzin, in loondienst te gaan. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en toen hij lucht kreeg van MegaSellers Franchise was hij meteen geïnteresseerd. "Bij ons in het noorden zijn ze meer op de centen dan in het westen. Als in het westen de economie aantrekt duurt het nog een jaar voordat het ook bij ons zo is. Ik denk dat het essentieel is je doelgroep goed te kennen en op hun wensen in te spelen. Ik ken hier iedereen en iedereen kent mij, dat is een groot voordeel", aldus Bijl.
In Nederland zijn 600.000 mkb-ers actief. Om deze doelgroep te bereiken heeft MegaSellers Franchise Nederland opgesplitst in 50 regio's. Alex Bivol (31) is verantwoordelijk voor de regio Zuid-Limburg. Hij heeft momenteel een computerwinkel, maar verkoopt nu nog voornamelijk aan particulieren. Hij wil groeien en gaat daarom met MegaSellers Franchise in zee. "Zo kan ik profiteren van de voordelen van een groot bedrijf zoals lagere premies van de kredietverzekeringen, voorfinanciering, volumevoordelen waardoor er goedkoper ingekocht kan worden, een goede logistieke operatie en het kunnen bieden van 4 uur responsservice. En toch kan ik mijn klanten de persoonlijke aandacht blijven geven die ze verdienen."
Wilfred Noordam, voorheen lid van het management team van Toshiba: "Ik was overdonderd door de vele en enthousiaste reacties. We hebben de ambitie om binnen drie jaar de vijftig regio's ingevuld te hebben, dus hoe meer reacties hoe beter."