Imation, leverancier van verwisselbare opslagmedia, heeft de strategie uit de doeken gedaan waarmee de onderneming zijn aanwezigheid in de zich snel ontwikkelende markt van consumenten opslagproducten wil versterken en tegelijkertijd een stevige voet aan de grond wil houden in de lucratieve markt voor professionele data-opslagtapes. Uitbreiding van Imations aanwezigheid in de consumentenmarkt, zal met name gebeuren door het aankopen van merken en het vermarkten van meer producten onder een merknaam.
Frank Russomanno, ceo van Imation, maakte de nieuwe strategie bekend: "Met de recente overname van TDK´s opnamemedia in aanvulling op Imations eerdere overname van Memorex vorig jaar, plaatsen we ons op de voorgrond in deze markt. Op die manier ontstaat er een portefeuille van sterke merken die door ons beheerd en gedistribueerd worden, in zowel de consumenten- als de zakelijke markt", zegt Russomanno. "Momenteel verkopen we de merken Imation, Memorex, IBM, Sun StorageTek, HP en Exabyte. In de nabije toekomst nemen we ook TDK opnamemedia in de verkoop. Daarnaast verkoopt Imation accessoires benodigd voor opslagmedia zoals drives, doosjes en verbruiksgoederen onder de verschillende merken. Na de overname van onderdelen van Memcorp, breiden we het Memorex-merk uit met consumentenelektronica."
"Imations strategie is duidelijk, doelgericht en werkbaar. We bouwen aan een portefeuille van zowel consumenten- als zakelijke merken. We optimaliseren onze stevige positie in magnetische tapes door te blijven investeren in huidige en toekomstige tapes. Bovendien groeit onze productportefeuille voor de consumentenmarkt met verschillende merken, onder meer op het gebied van consumentenelektronica. In een snelbewegende technologiemarkt, verwachten onze kanaal- en distributiepartners dat we wereldwijd de juiste producten, onder de juiste merken op de juiste plek brengen."
"Met deze strategie verwacht Imation jaarlijks tien tot vijftien procent te groeien in omzet en winst, de komende vijf jaar. We zijn ervan overtuigd dat we over alle elementen beschikken om ons succes in de toekomst voort te kunnen zetten. Imation heeft het grootste marktlaandeel in verwisselbare media, we hebben sterke merken in alle belangrijke gebieden, we hebben belangrijke posities in magnetische en optische producten en zien de opbrengst uit flash-producten wereldwijd groeien. Hiermee kunnen we beter profiteren van ons wereldwijde distributienetwerk en onze ervaringen met toeleveranciers, in alle regio´s en via alle verkoopkanalen. Imations verschillende merken, vullen elkaar aan op geografisch en op productniveau en wat betreft hun imago. Om onze kennis en ervaring over de consumentenmarkt en winkelketens te vergroten hebben we Steve Moss aangesteld als chief marketing officer."