Mobiele ICT bij bedrijven vaak zonder strategie”, dat was de kop van een recent artikel in de Computable nieuwsrubriek. In dat stuk is te lezen dat uit onderzoek blijkt dat veel mobiele technologieën als draadloos LAN, telewerken, mobiele e-mail en IP-telefonie weliswaar al breed zijn geadopteerd, maar dat dit steeds incidentele en niet onderling samenhangende installaties betreft. Dat bleek onder andere uit het feit dat meer dan 60 procent van de respondenten geen langetermijnstrategie heeft ontwikkeld voor de inzet van mobiele IT-toepassingen. Sluit dat aan bij mijn ervaring? Nou en of! Het werkelijke percentage zou nog wel eens hoger kunnen liggen.
Hoewel het een dramatisch hoog percentage is, waarbij je gevoelsmatig zegt dat het veel beter moet kunnen, is die gedachte toch te kort door de bocht. Conceptueel past het allemaal bij elkaar en praten we al jaren over de situatie waarin deze technologieën geïntegreerd samenwerken. We willen uiteraard de beschikking hebben over de maximaal beschikbare bandbreedte en dat liefst tegen minimale communicatiekosten. Aan de datatransmissie kant is dat in de praktijk prima te regelen, zelfs zonder dat de gebruiker daar iets voor hoeft te doen. Voor het telefoneren is het echter een ander verhaal waarbij ik in mijn ideale wereld één toestel gebruik dat thuis gebruik maakt van DECT of Wifi, onderweg via het GSM netwerk bereikbaar is en op het werk weer automatisch omschakelt op Wifi om de kosten te drukken. Dit gebeurt uiteraard allemaal zonder dat ik of degene die mij belt er iets van merkt. Om het gemakkelijk te maken is het toestel zowel via een privé als zakelijk nummer te bereiken. Reken maar dat ik dan via minimale kosten aan het bellen ben via GSM, VOIP, Voice-Over-WLAN of straks Voice-Over-WiMax. Maar goed, we dwalen af als we niet opnieuw kijken naar het integratieaspect. Uiteraard zal op het zelfde toestel ook mobiel mijn e-mail willen ontvangen en het beveiligde bedrijfsnetwerk op willen om gebruik te maken van alle op webtechnologie gebaseerde functies die op het schermformaat van mijn toestel zijn afgestemd. Zo langzamerhand zou je kunnen denken dat mijn wensen een erg hoog droomgehalte hebben. Toch valt dat wel mee als je weet dat deze oplossing al ruim een jaar geleden gedemonstreerd is op het 3GSM World Congress in Barcelona en er nu al 15 verschillende soorten toestellen zijn die tussen GSM/Wifi of UMTS/Wifi omschakelen als dat nodig of wenselijk is. Daarbij komt nog eens dat dit typisch op Windows Mobile 5 gebaseerde toestellen zijn waar dus een prima mobiele email oplossing kan draaien.
Het klinkt me als muziek in de oren, maar toch verwacht ik voor deze oplossing nog heel wat overtuigingskracht te moeten etaleren wil ik mijn klanten of eigen werkgever tot deze stap kunnen verleiden. Aan de business case zal het niet liggen, daar komen we in dit geval wel uit denk ik. Een integrale aanpak zoals hierboven beschreven vraagt om een duidelijke strategie zodat investeringen te verantwoorden en terug te verdienen zijn. Het creatieve proces dat moet leiden tot een heldere strategie brengt direct veel aanverwante ideeën en onderwerpen op tafel en identificeert ongetwijfeld ook beren op de weg. Het risico is reëel aanwezig dat de behoefte ontstaat om alles uit te zoeken tot op het bot voordat we de eerste stap zetten. Een soort Paralysis by Analysis syndroom, dat er voor zorgt dat beslissingen op de lange baan geschoven worden. Het blijft bij dromen en frustraties vol onbegrip over redenen waarom er niet gestart wordt. Delen van de puzzel zijn immers al bekend en bewezen en worden door leveranciers aangeprezen vanuit het besef dat ook vandaag de schoorsteen moet roken. De omzet moet gerealiseerd worden met wat vandaag beschikbaar is, niet uit wat er morgen bedacht gaat worden. “Think big, start small” is daarom vaak mijn advies, maar dan wel met het uiteindelijke doel voor ogen. Een puzzelstuk invullen in de wetenschap dat de volgende puzzelstukken tot diezelfde puzzel behoren, geeft rust en vertrouwen in de toekomst. Als het beeld nog niet helder te krijgen is, vind ik dat overigens geen excuus om niets te doen. Je kunt dan beter een tijdelijke oplossing neerzetten en die bewust in korte tijd afschrijven om ervaring op te doen. Een droom, een strategie, een visie, het maakt niet uit hoe gedetailleerd of met welke tijdlijnen, maar werk eraan. Zoals Cruijff ooit zei: “Je ken beter ten onder gaan met je eigen visie als met de visie van een ander.”.
Zonder dromers zie ik geen innovatie en zonder lef geen ondernemersschap. Of het erg is dat 60 procent van de ondervraagde bedrijven geen langetermijnstrategie heeft ontwikkeld voor de inzet van mobiele IT-toepassingen? Ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik hoop dat ze in beweging zijn, fouten maken en successen boeken, onderweg veel leren en zich daardoor positief onderscheiden van de concurrentie. Het gros van de bedrijven en consumenten gaat iets nieuws pas gebruiken als het zijn toegevoegde waarde al een hele tijd bewezen heeft. Als de oplossing massaal geadopteerd is mag je niet verwachten dat je daarmee nog onderscheidend bent. Innovatie staat momenteel hoog op de kalander van veel bedrijven. De behoefte om onderscheidend bezig te zijn is er dus wel. Nu nog het ondernemerschap om gecalculeerde risico’s te nemen en die kikker van de kant af te duwen. Dus als je nu het gevoel hebt dat vreemde ogen kunnen helpen om een doorbraak te bewerkstelligen in het ontwikkelen van die langetermijnstrategie en daarmee op korte termijn initiatieven te ontplooien, dan is dat waarschijnlijk terecht. Weet dan dat aan dit weblog een aantal experts op mobilty gebied verbonden zijn die klaar staan om die helpende hand te bieden. Bel of mail ze!
Jeroen van Dinther
Technology Advisor Mobile Solutions
Capgemini Nederland