Klanten zijn zich niet bewust van de milieu-inspanningen van leveranciers. Ze realiseren zich daarentegen wel dat de stijgende energieconsumptie van it een zware wissel trekt op het milieu.
"Tech-leveranciers zullen meer gehoor vinden voor hun ‘groene' strategie als ze hun boodschap beter afstemmen op hun grote klanten", zegt Forrester-analist Chris Mines in zijn onderzoeksrapport over ‘Green IT'. Het overgrote deel van deze klanten is zich bewust van de impact die het milieu gaat hebben op hun toekomstige it-strategie, maar is nog niet zover dat ze daar al beleid voor hebben opgesteld.
In het geval van datacentra hoeven klanten dat beleid niet zelf actief op te stellen. "De gemiddelde bezettingsgraad van de hardware in een datacentrum ligt rond de 5 procent", legt Michiel Steltman, cto bij Siennax, uit. "Dat is veel meer dan strikt noodzakelijk voor het opvangen van de pieken. De kunst is om de servercapaciteit efficiënter in te zetten, zodat minder hardware en dus stroom en koeling nodig is." Hierdoor is het ook mogelijk om kosten te besparen, iets dat steeds meer bedrijven beseffen. Stroomverbruik is de grootste kostenpost in een datacenter en gaat in de toekomst een steeds groter deel van de kosten opslokken. EvoSwitch investeert in energiezuinige systemen. "Daarmee besparen we zeker 20 procent, maar dat zal in de toekomst meer worden", becijfert Laurens Rosenthal, innovation director bij het datacenter.
Veel grote it-leveranciers zijn al bezig met het ‘vergroenen' van hun productie en bedrijfsvoering. Zo kennen zowel Dell als HP als IBM speciale programma's die gericht zijn op een milieubewuste bedrijfsvoering. "Het programma van Dell behelst onder meer aspecten als energiebesparing, het hergebruik van materialen en het feit dat we bij de productie geen gevaarlijke substanties gebruiken", legt managing director Dolph Westerbos uit. HP kent onder meer sinds 1992 het Design for Environment Principe, waarbij bij het ontwerpen van een product kritisch gekeken wordt naar de gehele product-levenscyclus. "We benaderen het milieu niet door ons te richten op slechts een schakeltje in de gehele keten, maar op een integrale manier", zegt Jeroen Coenen, corporate marketing manager bij HP. "Wat met het oog op recycling misschien gunstig is, kan aan de transportkant veel zwaarder zijn en derhalve meer vervuilend."
De Computable van vrijdag 25 mei 2007 besteedt uitgebreid aandacht aan 'Groene ict'.
Van 11 tot en met 13 juni vindt het Forrester IT Forum in Edinburgh plaats.
Veel van wat onder de noemer van duurzaamheid wordt geschoven vindt zijn drive in (louter) economische motieven. Kostenbesparing werkt als prikkel blijkbaar beter, dan denken aan de (nabije) toekomst. Een recent voorbeeld is het Big Green initiatief van IBM: ‘van iedere dollar gaat 50 dollarcent op aan energiekosten’ …?
Het is jammer te moeten constateren dat ook de Nederlandse overheid op dit gebied duidelijk achterblijft. Zelfs het magere budget voor ICT-beleid is uiterst royaal in vergelijking met het budget voor groene ICT (dit is, voorzover ik heb kunnen nagaan, namelijk nul. Graag word ik hier gecorrigeerd!). Blijkbaar laat de overheid hier kansen liggen. Wellicht is men nog steeds niet doordrongen van het feit dat alles in het moderne leven staat of valt bij de gratie van ICT, laat staan van duurzame ICT.
Helaas heb (ook) ik de laatste jaren moeten constateren dat (tevens commercieel verantwoorde en) puur op duurzaamheid gebaseerde (onderzoeks)initiatieven niet met open armen door de overheid worden ontvangen, het tegendeel is eerder waar. Deze initiatieven kunnen overigens rekenen op brede support uit de hoek van de wetenschap, het bedrijfsleven en belangengroepen. Om de schijn van belangenverstrengeling (duurzaamheid is politiek gevoelig) te voorkomen is veelvuldig maar tevergeefs een beroep gedaan op vele overheidsinstanties. Wat men niet kent, is wellicht politiek te riskant. Innovatie impliceert ook voor de overheid durf en het nemen van enig risico. Natuurlijk is het nooit te laat beleid bij te sturen.
Mr. Roel L. Croes
Initiator Stichting GreenICT