Microsoft heeft voor zes miljard dollar het advertentiebedrijf aQuantive gekocht, nadat het eerder naast DoubleClick en RightMedia greep. Tegelijkertijd zou Yahoo! een miljard willen betalen voor de populaire sociale netwerksite Bebo, de 'Britse Hyves'.
Microsoft heeft zes miljard dollar neergelegd voor het online advertentiebedrijf aQuantive. Daarmee is het de grootste aankoop van Microsoft ooit. De bedoeling van de overname is om aQuantive verantwoordelijk te maken voor onder meer de advertentie-exploitatie van de MSN-portals. Bij aQuantive werken 2600 medewerkers en het hoofdkantoor staat in Seattle, waar Microsoft zelf ook zit.
Het bedrijf heeft drie bekende diensten en software op het gebied van online adverteren: Avenue A Razorfish, Atlas en DRIVEpm. Daarmee heeft aQuantive oplossingen voor reclames in online videos en ip-tv, het samenstellen en plaatsen van online campagnes en het beheren ervan.
Het bod op aQuantive volgt na een golf van overnames van andere grote internetadvertentiebedrijven. In april zag Microsoft zowel Doubleclick als RightMedia aan zijn neus voorbijgaan. Google kocht Doubleclick voor 3,1 miljard dollar en Yahoo slokte concurrent RightMedia op voor 680 miljoen dollar. Afgelopen week nam de WPP Group een ander online advertentiebedrijf over, 24/7 RealMedia (649 miljoen dollar). Microsoft klaagde na de overname van DoubleClick door Google dat het zoekconcern de concurrentie op het gebied van internetadverteren te veel zou beperken.
Ook Yahoo! is weer op overnamepad. Volgens geruchten in Silicon Valley wil het bedrijf de grote Britse sociale netwerksite Bebo overnemen voor een miljard dollar. Bebo maakte sinds de oprichting in 2005 door de Brit Michael Birch een stormachtige groei door en is nu de populairste netwerksite in Groot-Brittannië.
Bebo heeft wereldwijd 25 miljoen gebruikers. Myspace heeft er honderd miljoen, maar bestaat veel langer. In 2005 betaalde NewsCorp van Rupert Murdoch nog 580 miljoen dollar voor MySpace. British Telecom en Viacom zouden eerder op Bebo hebben geboden. Yahoo bood vorig jaar ook een miljard dollar voor Facebook, een andere snelgroeiende netwerksite in Amerika. Dat bod werd geweigerd door Facebook-oprichter Mark Zuckerberg. Friendster weigerde in 2003, toen de site nog populair was, een bod van Google, maar met de site ging het sindsdien bergafwaarts.
Uit cijfers van het onderzoekbureau Comscore blijkt dat Bebo momenteel minder snel groeit dan Myspace en Facebook. In maart had Myspace 107 miljoen unieke bezoekers, Facebook had er 32 miljoen en Bebo 13,7 miljoen. Bebo-gebruikers besteden echter wel meer tijd op de site dan die van de twee rivaliserende sites.
In eigen land gaan al tijden geruchten over een aanstaande overname van Hyves, de meestbezochte Nederlandse sociale netwerksite. Diverse Nederlandse mediabedrijven zouden daarover hebben gesproken. Vorige week maakte Ilse Media wel de overname van Schoolbank.nl bekend.