SAP biedt on-demand bedrijfsprocessen in hoop op expansie in mkb-markt. Begin volgend jaar komt het nieuwe product A1S voor het midden- en kleinbedrijf van SAP op de markt. “We liggen op schema, dus we gaan de lancering in het eerste kwartaal gewoon halen”, beloofde ceo Henning Kagerman de aanwezigen op de persconferentie van Sapphire in Wenen.
A1S is de codenaam voor het on demand-product voor het mkb waaraan SAP de afgelopen drie jaar werkte. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers in januari lichtte Kagermann voor het eerst een tipje van de sluier op, maar verder bleef het product in nevelen gehuld. Een aantal Nederlandse SAP-medewerkers zijn bij het project betrokken, maar zij mogen onder geen beding aan de buitenwereld vertellen wat ze aan het doen zijn. Er zijn zo'n 150 klanten die het momenteel testen, maar ook daar worden geen verdere mededelingen over gedaan. "Mensen die delen van A1S zien, moeten direct een ‘non-disclosure agreement' tekenen", bevestigt Cees Kardolus, woordvoerder van SAP Nederland, de geheimzinnigheid. Toch konden op Sapphire EMEA in Wenen bloggers en journalisten al even een blik werpen op het mkb-product en tijdens de Amerikaanse bijeenkomst in Atlanta vorige maand liet oprichter en voorzitter van de raad van commissarissen Hasso Plattner al het een en ander doorschemeren over A1S. "We kondigen het nog niet aan, maar we beginnen er wel over te praten, omdat we het eenvoudigweg niet meer kunnen verbergen", verklaarde Plattner de brokjes informatie die her en der opduiken.
"Er zijn drieduizend mensen die dagelijks aan A1S werken om een systeem te bouwen dat significant anders is dan wat we nu hebbben, maar dat ook zoveel mogelijk daarmee deelt", zei Plattner volgens zdnet.com tijdens de bijeenkomst in Atlanta. "Deze keer hebben we het systeem dichtgetimmerd. Er is geen toegang tot de code, maar we hebben wel 2500 verschillende interfaces. We ontwerpen het systeem zo, dat het gebruik en de gebruiker centraal staan." Plattner had het in zijn keynote consequent over het ‘New Idea', dat in zijn ogen ‘portal-based' en ‘event-driven' is. "In plaats van het vrijgeven van de broncode, laten we de modellen zien. Deze kunnen worden gebruikt door ontwerpers, proces-experts en implementatie-architecten, zodat zij de juiste ingang kunnen vinden en kunnen bepalen welke componenten wel of niet gebruikt hoeven worden. Het geheel is volledig gedocumenteerd. Wanneer er een verandering plaatsvindt in een proces-flow in een model, zal het zich anders gaan gedragen. We willen het gedrag van systemen beïnvloeden met modellen, waardoor de noodzaak voor tijdrovend maatwerk drastisch afneemt."
De presentatie in het eerste kwartaal van volgend jaar gaat niet alleen om het product. "We presenteren dan ook een geheel nieuw business model", belooft Léo Apotheker, plaatsvervangend ceo en verantwoordelijk voor Global Customer Solutions & Operations bij SAP. Het gaat om een ‘try before you buy'-model, waarbij ondernemers online of door telesales kunnen aangeven welk deel van het systeem ze graag willen uitproberen. "Hiermee willen we de drempel verlagen voor een vooralsnog onaangeroerd deel van de mkb-markt", aldus Apotheker. De template van het bedrijfsproces dat een organisatie wil testen, komt real time op het scherm. Vervolgens kan worden aangegeven welke delen van het proces gebruikt moeten worden. Volg de aanwijzingen op het scherm, en voilá, een kind kan de was doen. "Het idee is, dat er verder niets meer ingericht hoeft te worden", zegt Kardolus. "Als een bedrijf toch branche-specifieke processen wil inrichten, zijn ze beter af met All in One." Kagermann vergelijkt het met een auto. "Je kunt een simpel model kopen, om van A naar B te komen. Wanneer je echter bepaalde functionaliteit wilt, betaal je daarvoor. Dat is het onderscheid tussen All in One en A1S." Wat A1S gaat kosten, is nog niet duidelijk.
De belangrijkste prioriteit voor SAP is het winnen van marktaandeel. Doel is om tegen 2010 meer dan honderdduizend klanten te hebben (momenteel zijn dat er ruim 39.000). Dit kan volgens het bedrijf prima zonder het nieuwe on demand-product, maar A1S en het nieuwe business model kunnen ervoor zorgen dat het doel sneller gehaald wordt. Op dit moment richt SAP zich met ERP 2005 op grote ondernemingen, met All in One (A1N) op middelgrote bedrijven en met Business One (B1) op kleine organisaties. Het nieuwe product richt zich voornamelijk op ondernemingen met honderd tot duizend medewerkers, de onderkant van de middenmarkt, die bestaat uit zo'n één miljoen bedrijven. "Dat is een markt met een waarde van vijftien miljard dollar. Een flinke markt dus", zegt Kagermann. De aanpak van A1S lijkt vooral gericht op lage kosten, lage risico's en snel resultaat. Dat is precies wat het deel van de mkb-markt waar SAP zich nu op richt, wil. "De mkb-markt bestaat grofweg uit twee delen", aldus de ceo. "De kopers en de niet-kopers." De kopers zijn gewend aan de traditionele manier van verkopen, consulting en implementatietijden bij SAP. De niet-kopers willen sneller resultaat zien.
Waarin onderscheidt A1S zich van de on demand-producten van onder meer Salesforce.com, NetSuite en Siebel (Oracle)? "Wij bieden end-to-end bedrijfsprocessen", zegt Kardolus. "De anderen bieden slechts deelprocessen." Opvallend is dat niemand bij SAP spreekt van ‘on demand' of ‘software as a service'. Ook blogger David Terrar verbaast zich daarover. "Alle details die nu bekend zijn, wijzen erop dat het gaat om een product dat via het web op basis van een abonnement is aan te schaffen. Waarom gebruiken ze de term SaaS dan niet? Verzinnen ze zelf een nieuwe term? Of willen ze de vergelijkingen met NetSuite en Salesforce.com tegengaan? Denken ze wellicht dat hun aanpak anders is?" SAP-ceo Kagermann legt aan zdnet.com uit dat ‘software as a service niet alles oplost'. "Tot nu toe zien we dat SaaS slechts delen doet van wat een bedrijf nodig heeft. Het helpt niet bij het besturen van een onderneming, het bestuurt slechts delen ervan." Google en Salesforce.com hebben laten zien dat het concept werkt. "Wij willen een grote stap maken op dat vlak. Het volledige bedrijf zal in een wolk draaien", zei Plattner, als verwijzing naar het feit dat bedrijfsdata vanuit cyberspace wordt benaderd in plaats van via de interne bedrijfsservers.
SAP geeft toe problemen te hebben gehad bij het ontwikkelen van zijn nieuwe product voor het mkb. "Problemen zijn normaal, die doen zich bij ieder project voor. Het is niet iets waar we niet op gerekend hebben", stelt ceo Henning Kagermann de aanwezigen gerust tijdens Sapphire. Vooralsnog houden de topmannen hun lippen stijf op elkaar als het gaat om het bekendmaken van de naam van het product. A1S is slechts de codenaam en daar zullen we het, zoals het ernaar uitziet, nog wel even mee moeten doen. "Ik denk zelf dat het C4U wordt", grapt Kardolus. "We hebben al A1O en B1, en dit moet je echt zelf gezien hebben!"
Dringt zich nog de vraag op: Als A1S daadwerkelijk zo goed, flexibel en kosteneffectief wordt als Plattner en Kagermann beweren, wat betekent dat dan voor All in One en Business One, de andere mkb-producten van SAP?