Veel bedrijven hebben geen vaste procedure voor data recovery. Werknemers die op eigen houtje hun verloren data proberen terug te halen, doen hierdoor vaak meer kwaad dan goed.
De helft van de bedrijven in Groot-Brittannië heeft geen vaststaande procedure bij gevallen van dataverlies. Dit leidt tot gebrekkige communicatie tussen ict-afdeling en de bedrijfsstaf en tot zelfredzaamheid bij het personeel. Dat blijkt uit Brits onderzoek in opdracht van Kroll Ontrack, aanbieder van data recoverydiensten. Kroll Ontrack is ervan overtuigd dat het in andere Europese landen niet veel beter is gesteld met de aanpak van data recovery.
Meer dan eenderde van de werknemers probeert gegevens zelf terug te halen bij dataverlies. "Het is een natuurlijke reactie dat werknemers zelf hun computerproblemen willen oplossen. We worden allemaal geacht over een bepaalde hoeveelheid it-kennis te beschikken", aldus Rob Douben, country manager Benelux van Kroll Ontrack. De zelfredzaamheid van het personeel leidt helaas vaak tot meer schade aan hun computer. "Het resulteert vaak in veel moeilijkere herstelwerkzaamheden. Soms zijn de gegevens zelfs voor altijd verloren."
"Omdat dataverlies onontkoombaar is, is een degelijk rampenplan cruciaal. De belangen zijn te groot om het risico te lopen vitale bedrijfsinformatie te verliezen." De country manager adviseert bedrijven interne afspraken te maken, eventueel bijgestaan door een externe consultant. "Pas afspraken maken op het moment dat er sprake is van dataverlies, is niet handig. Het is essentieel om processen te documenteren en om van te voren verantwoordelijkheden vast te leggen: wie doet wat in geval van dataverlies. Je moet beseffen dat data tegenwoordig essentieel zijn voor de bedrijfsvoering." Douben vermoedt dat vooral het midden- en kleinbedrijf zich minder verdiept in procedures voor data recovery. "Grote bedrijven zijn vaak beter voorbereid, maar ook dan zijn ze afhankelijk van de zwakste schakel in de organisatie."
De meeste gebruikers schamen zich ervoor om de systeembeheerder te raadplegen, men probeert eerst zelf iets te regelen met een handige collega.
Met alle gevolgen van dien.
Het is altijd handig geweest om een dubbele backup te gebruiken zonder synchronisatie tussen productie- en backupomgeving.
Mocht de gebruiker iets per ongeluk gewist hebben, kan de systeembeheerder het direct terug halen uit de backupomgeving. De gebruiker zelf heeft geen toegang tot de backupomgeving.
Het kost wat HD ruimte, maar veel minder dan het verlies van belangrijke data wat duizenden euro’s waard is. In het mkb denkt men alleen aan het aankoopbedrag van de apparatuur en niet aan de waarde van de data.
Pas als er iets definitief kwijt is geraakt, wil men iets ondernemen.