HP hield voor de negende keer HP Crosstalk, dat dit keer in de kustplaats Noordwijk werd gehouden. Thema op dit partnerevenement was ‘Summer in the air!’. “De markt laat zich voor HP en de partners van de zonnige kant zien.”
Ruim 900 HP business partners hadden zich ingeschreven voor HP Crosstalk 2007. Daar volgden ze keynotes en presentaties, onder andere op het gebied van HP mobility oplossingen, (digital) printing, HP's partnerbeleid, volume handel, marketing en de verhouding tussen direct en indirecte verkoop.
Partners kregen voor HP's reclamecampagne ‘The computer is personal again' te zien, dat al een tijdje op tv te zien is. Deze campagne moet consumenten en de zakelijke markt ervan overtuigen dat HP notebooks en handhelds gebruiksvriendelijk zijn. Aan deze campagne werken bekende Amerikanen mee, zoals rapper Jay-Z, ‘ceo of Hip Hop', en skiër Shaun White. Volgens Alberto Bozzo, vice president general manager HP PSG Products EMEA, kunnen partners meer notebooks en handhelds verkopen, omdat HP alle producten modieus zijn ontworpen en van de nieuwste (draadloze)technieken zijn voorzien.
Kim Holm, vice president and general manager commercial markets/smb voor Imaging & Printing bij HP EMEA, zei dat HP goede zaken deed met de verkoop van printers dankzij inzet van Nederlandse partners. Hij vroeg de partners in te spelen op de toenemende vraag naar digital printing. Naar verwacht zal in 2010 voor 12 procent digitaal geprint (in 2007 is dat 9 procent) worden en voor 88 procent analoog. Ook vroeg hij partners meer HP mfp's en All-in-one (Aio) laser printers te verkopen. "Partners kunnen veel meer van onze oplossingen verkopen, zoals print per pagina, supplies en andere producten en diensten die HP biedt op het gebied van printing."
Hans Daniels, algemeen directeur HP Nederland, gaf een update over de enterprise en mkb strategie, waar de rol van de partner volgens hem zeer belangrijk is. Hij vroeg de partners samen met HP mee te groeien, waarbij HP oplossingen moeten worden verkocht als een business technologie, in plaats van een informatie technologie. "50 tot 60 procent van de investeringen van bedrijven zijn IT-gerelateerd. 80 tot 90 procent van de bedrijfsprocessen zijn IT-afhankelijk."
HP gaf de business partners ook informatie aan wie HP op dit moment direct verkoopt. Dat zijn in Nederland 90 accounts en een aantal internationale accounts. Ten tweede is HP's PSG groep bezig met een ‘direct hunting' accountteam om klanten, die andere merken pc's gebruiken, te verleiden naar HP over te stappen. HP benadrukte dat bij de directe business ook partners kunnen worden betrokken. Bij elkaar wordt tachtig procent van de omzet van HP door de partners gedaan; business partners en retailers. Twintig procent wordt direct verkocht.
Pieter van Woerden, manager Solutions Partner Organization HP (SPO) Nederland, zegt dat partners worden beschermd als ze een nieuwe klant aanmelden bij HP. "Rond deze ‘new business‘ hebben we een programma genaamd ‘Partners for growth'. De kern is dat de partner nieuwe business bij HP meldt. Hierbij kiest HP voor de partner die als eerste een nieuwe klant heeft binnengehaald." Van Woerden beloofde verder de kwalitatieve relatie met zijn partners op peil te houden en te verbeteren. Partners krijgen bijvoorbeeld meer duidelijkheid in communicatie rond ‘special pricing' en rond certificeringen en trainingen.
Van Woerden wees er op dat partners gebruik kunnen maken van HP ‘funding', "Partners kunnen daarvan gebruiken maken als ze een aantal dingen anders doen, bijvoorbeeld meer verkopen dan de gevraagde target. We hebben afgelopen het jaar bijna 17 miljoen euro aan bonussen gegeven. 39 procent van de partner business voor HP is in het tweede kwartaal gedaan door business partners die meer dan 130 procent van hun target hebben gehaald. We hebben hen echt geen lagere targets geven, sommige partners doen het gewoon zeer goed. De markt laat zich voor HP en de partners van de zonnige kant zien."