Reputatieschade is volgens multinationals momenteel het grootste bedrijfsrisico.
Desondanks zegt meer dan de helft niet goed voorbereid te zijn op dit risico (52 procent). Dat blijkt uit de ‘Aon's Global Risk Management Survey 2007', een enquête onder Chief Financial Officers, risicomanagers en financiële managers van 320 organisaties in 29 landen, uitgevoerd door Aon Global Risk Consulting.
Na reputatieschade worden ‘onderbreking van de bedrijfsvoering' en ‘aansprakelijkheidclaims' als belangrijke risico's genoemd. Volgens Marc van Nuland, directielid Aon Risico Management van Aon Nederland staat de hoge notering van aansprakelijkheidsrisico's symbool voor de toenemende claimcultuur. "De gronden waarop in de Verenigde Staten rechtszaken worden aangespannen, krijgen wereldwijd steeds meer navolging. Dit vormt een serieus risico voor grote en kleine organisaties."
Merkreputatie
"Reputatie of imago is in veel sectoren een van de weinige middelen om je als organisatie te kunnen onderscheiden. Dit verklaart de positie van reputatieschade als belangrijkste risico," zegt Van Nuland. "De reputatie van een merk is immaterieel van aard, maar daardoor zeker niet minder belangrijk. Bovendien is het lastig te managen." Volgens Van Nuland zien steeds meer organisaties in dat omzetverlies na een incident een grotere bedreiging kan vormen dan de fysieke schade zelf. Hoewel ook ‘onderbreking van de bedrijfsvoering' als toprisico wordt beschouwd, zegt 30 procent hier niet op voorbereid te zijn.
De volledige risico top 10:
1. Reputatieschade
2. Onderbreking bedrijfsvoering
3. Aansprakelijkheidclaims
4. Supply Chain risico's (onderbreking distributie- en bevoorradingsketen)
5. Marktomgeving
6. Wijzigingen wet- en regelgeving
7. Werving en behoud personeel
8. Financiële risico's
9. Fysieke schade
10. Fusies en overnames / falen van rampenplannen (gedeeld)
Opvallend is dat veel organisaties niet goed zijn voorbereid op de toprisico's. Niet alleen zijn de multinationals onvoorbereid op ‘reputatieschade' en ‘onderbreking bedrijfsvoering', maar ook op de risico's op het gebied van ‘aansprakelijkheidclaims' (25 procent), ‘supply chain' (37 procent) en ‘marktomgeving' (65 procent).
Intuïtie
Alleen in de Verenigde Staten gaven organisaties aan het falen van technologie en dataverlies als belangrijk risicopunt te zien. Europa is uniek in het feit dat fusies, overnames en herstructureringen als risico werden genoemd, terwijl men zich in de regio Azië/Stille Zuidzee grote zorgen maakt over het weer en natuurrampen. In Amerika hebben risicomanagers sterker de neiging te vertrouwen op de intuïtie en ervaring van het hogere management bij het vaststellen van belangrijke risico's, in plaats van zich te baseren op gegevens van de business units, zoals in andere regio's het geval is.
De enquête geeft eveneens aan dat directies en besturen van ondernemingen het belang van risicomanagement onderkennen en concrete risicopunten tegen het licht houden. De identificatie van en het inzicht in de risico's is voor hen de komende periode een topprioriteit. Veel organisaties zijn van plan om daaraan in de komende twee jaar een bredere invulling te geven binnen de onderneming.
Over Aon's Global Risk Maganement Survey
Aon's Global Risk Management Survey 2007 werd eind 2006 en begin 2007 gehouden door Aon Global Risk Consulting en is gebaseerd op de respons van 320 organisaties in 29 landen. Deze enquête richtte zich op risicomanagers, CFO's, financiële managers en andere voor risico's verantwoordelijke managers en ging nader in op kwalitatieve en kwantitatieve risicopunten. De informatie is onderverdeeld naar regio, omzet en bedrijfstak.