Imation, leverancier van verwisselbare opslagmedia, is met Hopper Radio of Florida overeengekomen dat het een deel van de inkoop-, marketing- en distributie-overeenkomsten van Memcorp overneemt.
Memcorp verkoopt video, audio en huishoudelijke elektronische producten via wederverkopers in Noord-Amerika. Het bedrijf heeft een langdurige licentie-overeenkomst met Memorex.
In 2006 realiseerde Memcorp 285 miljoen dollar omzet, waarvan 190 miljoen dollar uit Memorex-producten die onder een langlopende licentie-overeenkomst vielen. De overname van activiteiten versterkt Imation's aanwezigheid in het distributiekanaal met het Memorex-merk en betekent een uitbreiding van het productportfolio onder de naam Memorex. Op marketinggebied betekent de overname ondermeer dat Imation een driejarige overeenkomst met MTV Networks heeft, waarbij consumentenelektronica wordt gedistribueerd onder een van de merknamen van Nickelodeon.
Imation heeft voor de overname een bedrag van 23 miljoen dollar in contanten en 37,5 miljoen in driejarige obligaties op tafel gelegd. Afhankelijk van de resultaten de komende drie jaar, wordt dit bedrag verhoogd tot 20 miljoen dollar. Imation reserveert 15 miljoen dollar aan werkkapitaal na het afronden van de overname in het derde kwartaal van 2007.
"Met deze overname bouwen we verder op onze recente, geslaagde overname en integratie van Memorex en dit stelt ons in staat om het merk Memorex wereldwijd te kunnen profileren", zegt Frank Russomanno, ceo en president van Imation. "Het productportefeuille van Memcorp, zijn wereldwijde relaties en creatieve marketingvaardigheden, maken van Memorex meer dan alleen een merk voor verwisselbare media."
Door de overname heeft Memorex een groter en gevarieerder aanbod van produkten, waaronder televisies, lcd-schermen en digitale foto-lijstjes, iPod-accesoires, radio´s en mp3-spelers. Ook digitale camera´s, thuisbioscopen, draagbare dvd-spelers en kantoorapparatuur als memorecorders en papierversnipperaars behoren tot het aanbod. Naar verwachting zullen zestig Memcorp werknemers overstappen naar Imation.