Sta je voor de keuze om een selectie te maken tussen de verschillende aanbieders van Mobility oplossingen wees je dan bewust dat een blik over de schutting naar andere markten of technologieën je veel kan opleveren…
Keuzes waren simpel
Vlak voor de eeuwwisseling werden Getronics engineers uitgerust met Nokia Communicators om het service proces verder te optimaliseren. De Business Case was zeer gezond en de vraag was niet zozeer ‘of’ maar meer ‘hoe’. We hebben behoorlijk wat gediscussieerd of we de applicatie zelf gingen bouwen of van de plank gingen kopen. Het werd het laatste. Het aantal aanbieders was destijds ook al aanzienlijk (inmiddels hebben er wel een aantal de arena verlaten) maar de aangeboden technologieën vertoonde grote overeenkomsten. Voor werkbonnen in het veld moest je bij de Mobile Field Service aanbieders zijn.
Afgelopen maand werd mijn advies gevraagd over een ophanden zijnde intern mobiel project voor inventory management, simpel gezegd moeten we gewoon exact weten waar en hoeveel assets bij onze klanten staan. Degenen die dit project begeleiden waren door onze Amerikaanse collega’s naar een aantal specifieke asset management aanbieders verwezen maar vroegen mij of dit de weg was die ze moesten inslaan. Leek makkelijk maar was het niet.
Natuurlijk doen we alles volgens de regels, gebruikerswensen in kaart brengen, functioneel ontwerp, etc. etc., maar in dit traject bleek dat er wel heel veel wegen naar Rome leiden en hebben we hiervoor geen TomTom. Als alternatief voor het Amerikaanse voorstel hadden we eigenbouw, Mobile Field Service, Warehouse management software en nog wat mogelijkheden. Alle boden ze dezelfde functionaliteit voor de eindgebruiker. Duidelijk was dat de traditionele leveranciers voor een bepaald marktsegment bestookt worden met toetreders uit andere markten of technologische oplossingen.
Marketing & positionering
Wat opvallend was dat een aantal softwareaanbieders niet naar voren kwamen door te Googelen. En hier kom ik op de kern van mijn betoog, ik betwijfel bij een groot aantal kleinere Independant Software Vendors (ISV’s) of ze hun portfolio regelmatig écht onder de loep leggen en analyseren. Grote system integrators en software aanbieders hebben hier omvangrijke strategie- en marketingafdelingen voor, bij kleinere bedrijven is dit vaak wellicht een te grote kostenpost.
Eén van de gevolgen van een niet of slecht uitgevoerde SWOT analyse (en dat is slechts een onderdeel van het gehele business plan) is dat je niet inziet wie je concurrenten zijn en je marktaandeel verliest terwijl je het helemaal niet weet. Je ontvangt immers de offerteaanvragen geeneens! Slecht voor de aanbieders, maar ook lastig voor de afnemers. Daar waar eerst de mobility wereld overzichtelijk was moet nu ook in andere markten / software worden gekeken om een totaalbeeld te kunnen vormen. Deze ‘chaos’ creëert ook weer kansen, zo werd ik aangenaam verrast door nieuwe aanbieders die hele andere pricing modellen hanteerden dan de traditionele aanbieders waarmee we zeker ons voordeel gaan doen.
Alphons Evers
Solution Manager Mobility
Getronics PinkRoccade
Alphons, hou ons op de hoogte van de beslissing.Vandaag gebruikt men in België bij Getronics HTCs.