Met het risico nog meer schade aan te richten aan hun computer, probeert meer dan eenderde van de werknemers zelf gegevens terug te halen bij dataverlies. Kroll Ontrack ontdekte deze trend na een landelijk onderzoek onder 329 Britse werknemers.
Daarbij beaamde 50 procent van de respondenten dat er geen vaststaande procedure is binnen het bedrijf bij dataverlies. De resultaten tonen een gevaarlijk gebrek aan communicatie over business continuity tussen IT-afdelingen en staf. Dit kan ertoe bijdragen dat werknemers acties ondernemen waardoor data voorgoed verloren gaat.
Kroll Ontrack adviseert bedrijven een duidelijke procedure te ontwikkelen voor hun werknemers in het geval van dataverlies. Het IT-team op de hoogte stellen, is de eerste stap in elk degelijk rampenplan bij dataverlies.
"Het is een natuurlijke reactie dat werknemers zelf hun computerproblemen op willen lossen. We worden tenslotte allemaal geacht over een bepaalde hoeveelheid IT-kennis te beschikken, ongeacht onze positie", zegt Rob Douben, Country Manager Kroll Ontrack Benelux. "Echter, personeel doet meer kwaad dan goed wanneer ze zelf problemen willen oplossen. Vragen van werknemers die zich zelf bemoeid hebben met hun PC resulteren vaak in veel moeilijkere herstelwerkzaamheden. Soms zijn de gegevens zelfs voor altijd verloren."
"Omdat dataverlies onontkoombaar is, is een degelijk rampenplan cruciaal", besluit Douben. "De belangen zijn te groot om het risico te lopen vitale bedrijfsinformatie te verliezen."