Telecombedrijf KPN heeft het eerste kwartaal van dit jaar minder winst gemaakt dan het kwartaal ervoor. Dit is vooral te wijten aan tegenvallende aanmeldingen voor Internetplusbellen.
KPN noteerde 313 miljoen euro winst voor de eerste drie maanden van 2007. Dit is flink lager dan deskundigen hadden verwacht. De maanden ervoor realiseerde het bedrijf nog een nettowinst van 426 miljoen euro. De dalende groei wordt voor een groot deel veroorzaakt door de afnemende interesse voor Internetplusbellen. In het eerste kwartaal groeide het aantal VoIP-gebruikers met 25,7 procent, terwijl in het kwartaal ervoor dat klantenbestand toenam met maar liefst 91,5 procent. Dat blijkt uit de nieuwste kwartaalcijfers die het bedrijf gisteren publiceerde.
Het dalende animo voor Internetplusbellen is toe te schrijven aan de problemen die KPN al langere tijd ondervindt bij de aansluiting en het in stand houden van nieuwe VoIP-klanten. Het bedrijf kon de aanwas vorig jaar niet aan, waardoor veel klanten hun beklag deden. Negatieve publiciteit en enorme kritiek vielen KPN ten deel. Hoewel nog steeds niet alle problemen zijn verholpen, besloot de Consumentenbond eerder deze maand geen tijd meer te steken in de bemiddelingsactie die de bond initieerde tussen klagers en het telecombedrijf. Sinds afgelopen januari maakt KPN geen reclame meer voor Internetplusbellen. Ook zet de onderneming meer monteurs en helpdeskmedewerkers in.
Bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer verwacht dat KPN de laatste problemen in de loop van dit kwartaal kan oplossen, waarna het aantal abonnees weer zal toenemen. Nu al ziet hij een stijgende lijn in de klanttevredenheid. In totaal had KPN eind maart 2007 ongeveer 650.000 Internetplusbellers.
Uit de kwartaalcijfers blijkt verder dat het aantal vaste-telefoniegebruikers bij KPN in de eerste drie maanden van dit jaar afnam met zo'n 140.000 klanten. Met Internetplusbellen hoopt de aanbieder een goed alternatief te bieden voor vaste telefonie. Ook tonen de cijfers aan dat de mobiele tak van KPN het onverminderd goed doet. Het aantal mobiele klanten nam het eerste kwartaal met 102.000 toe tot 8,7 miljoen.
Al twee maanden wil ik Internetplusbellen bestellen, alleen is dit volgens de site van KPN – na de postcodecheck – tijdelijk niet leverbaar vanwege de storingen … Logisch dus dat het aantal aanmeldingen dan tegenvalt!
Hoe kan de winst nou tegenvallen doordat er minder nieuwe aansluitingen verkocht zijn? Denk je nou echt dat een nieuwe klant onmiddelijk bijdraagt aan de winst? In het persbericht van KPN wordt melding gemaakt van de afschrijving van het Telfort netwerk van 76 Miljoen, dat heeft voor de gedaalde winstgevendheid gezorgd.
Mensen i&b van KPN: DOE HET NIET! Er word veel belooft, maar niet waargemaakt en als je er vanaf wilt zoals wij, dan ben ik nu niks verder dan begin januari. Echt, er zijn betere. Laat ons ongeluk een les zijn voor andere, RenRose.