Veel grote klanten van KPN en Vodafone wordt regelmatig van umts teruggeschakeld naar de lagere snelheid van gprs over het gsm-net.
Dat blijkt uit de jaarlijkse enquête van de BTG, de Nederlandse Vereniging voor BedrijfsTelecommunicatie Grootgebruikers. De helft van de grootste telecomgebruikers in Nederland (banken, ministeries et cetera) maakt gebruik van umts. Vijf procent werkt alleen met umts, de rest maakt gebruik van umts in combinatie met gprs. Dat is maar goed ook, want bij KPN wordt driekwart soms teruggeschakeld naar het tragere gprs. Bij tien procent van de grootverbruikers gebeurt dit zelfs vaak. Bij Vodafone wordt zo'n 70 procent soms en ruim 25 procent vaak teruggeschakeld. Hier uit blijkt dat KPN met umts een groter deel van Nederland dekt en dat Vodafone gemiddeld een wat intensievere dekking biedt. Vodafone schiet vooral in Oost- en Noord-Nederland te kort.
De gemiddelde waardering voor umts van KPN pakt wat hoger uit.
Bij mobiele telefonie maken KPN met 66 procent marktaandeel en Vodafone met 39 procent (sommige gebruikers hebben twee leveranciers) de dienst uit. Opvallend blijft het aantal ondernemingen dat wisselt van provider. Dit ligt wel fors lager dan een jaar gelden, maar nog altijd 33 procent van de KPN-klanten overweegt over te stappen op een andere provider en 21 procent van de Vodafoneklanten. Bij Vodafone is het aantal ‘overstappers' wel fors gedaald; in 2005 lag dit percentage nog op 34 procent.
Vodafone scoort beter op accountmanagement en het inspelen op de behoeften van de klant, KPN op de kwaliteit van de verbindingen. Grootgebruikers zijn vooral slecht te spreken over de soms moeizame interne communicatie bij KPN. Bij Vodafone zijn de gebruikers niet tevreden over de minder transparante facturering en dure data en roaming. De meest genoemde reden om over te stappen op een andere telecomaanbieder blijft simpelweg de prijs.
In de markt voor IP VPN noemde 21 procent van de BTG-leden KPN als enige leverancier en nog eens 15 procent als één van de twee leveranciers: 10 procent noemde Surfnet als enige leverancier, BT bedient 11 procent van de markt alleen of met een ander samen.
Surfnet scoort het beste in kwaliteit, met gemiddeld 8,3. Op het gebied van prijs/prestatie, server, backbone en facturering kunnen commerciële partijen nog heel wat leren van de staatsaanbieder. Vooral de waardering voor BT daalde ten opzichte van 2005. Gevolg daarvan is dat maar liefst 43 procent (5 van de 11 klanten dus) zegt weg te willen. Bij KPN ligt dit percentage op 13 procent. Bij Surfnet ligt het aantal overstappers op 0 procent, maar dat komt door de specifieke doelgroep die het bedrijf heeft.
Van de 240 aangeschreven leden stuurden overigens slechts tachtig leden het enquêteformulier terug. BTG besloot daarop een leverancier pas bij 10 procent marktaandeel (8 klanten) in de uitkomsten op te nemen.