“De Europese Unie moet de bouw van gps-satellieten overnemen.” Dit kondigde EU-voorzitter Duitsland gisteren aan in een voorstel aan de Europese Unie. Het Galileo-project van bijna vier miljard wordt dan de grootste EU-investering ooit. De satellieten komen momenteel niet van de grond, omdat een consortium van grote bedrijven de exploitatie niet rond krijgt.
De Nederlandse bijdrage zou neerkomen op ongeveer 80 miljoen euro. Minister Wouter Bos (financiën) staat niet te popelen om geld bij te storten. "Iets waar meer EU-geld naartoe moet, daar sta ik in principe argwanend tegenover", zei hij in de marge van een EU-raad, maandag in Brussel.
Nederland heeft zich in het verleden steeds verzet tegen overheidsfinanciering van de satellieten. Toenmalig minister Gerrit Zalm vond dat vooral een taak voor het bedrijfsleven. Duitsland houdt echter koste wat het kost vast aan het prestigeproject dat 150.000 banen zou moeten opleveren. De Duitse minister van verkeer Wolfgang Tiefensee zet druk achter het satellietnetwerk omdat volgens hem Rusland en China ook alternatieven de ruimte inschieten. Inmiddels is duidelijk dat de beoogde deadline (2011) waarop de satellieten in de lucht moeten hangen niet wordt gehaald.
Het Galileoproject omvat dertig navigatie-satellieten. Ze zouden de Europese tegenhanger moeten zijn van het huidige Amerikaanse systeem, waarvan de EU nu nog afhankelijk is. Probleem is echter dat bedrijven moeten betalen voor de Europese gegevens en de Amerikaanse gps gratis is.
De Europese satellieten zouden een rol kunnen spelen bij het rekeningrijden dat in de toekomst in Nederland wordt ingevoerd. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat benadrukt dat vertraging van het satellietenproject geen gevolgen heeft voor rekeningrijden. Over de techniek voor rekeningrijden is nog geen beslissing genomen, ook bestaande systemen zouden daarvoor in aanmerking komen.
De Duitsers leren snel van de Fransen. Alle grote technische Franse bedrijven werken al met steun van de Franse regering. Met deze actie wordt dat verder gelegaliseerd, maar nu over geheel Europa. Maken deze bedrijven geen winsten van honderden miljoenen euro’s?