Eerder deze maand maakte Getronics PinkRoccade bekend dat het een nieuwe weg is ingeslagen met de aangeboden dienstverlening. Het bedrijf, dat ict-oplossingen voor werkplek- en applicatiebeheer biedt, richt de pijlen op applicatiestandaardisering en shared remote dienstverlening.
De dienstverlener biedt zijn klanten al langere tijd desktopbeheer op afstand. Het bedrijf introduceerde het concept namelijk al in het voorjaar van 2005 als reactie op de kostenreducties die de markt destijds nastreefde. Ook toen werd een standaardpakket gebruikt dat modulair uitbreidbaar was.
Door het aanbieden van generieke oplossingen voor veelgebruikte software en processen kan Getronics PinkRoccade betere ondersteuning geven en meer aandacht schenken aan het maatwerk dat per klant bovenop de standaarden kan worden ontwikkeld. Het concept dat het bedrijf voor ogen heeft, Future-Ready workspace gedoopt, is volgens het bedrijf hét antwoord op de groeiende vraag van organisaties naar mogelijkheden om de efficiëntie en productiviteit van hun personeel verder te verhogen.
Coen Olde Olthof, vice-president Marketing & Portfolio, legt uit: “Onze Future-Ready workspace gaat uit van standaardisering van basisdiensten als print, e-mail, security en documentbeheer. Daar bovenop bieden we modules aan, waarvan sommige gestandaardiseerd zijn en andere juist op maat.” De standaarddienstverlening is voor alle klanten van Getronics gelijk en de extra modules zijn er ‘plug & play’ op aan te sluiten. De applicaties zijn voornamelijk gebaseerd op Microsoft en kunnen gemakkelijk op afstand worden ondersteund.
Dat is precies wat er gebeurt. De dienstverlener zette eind 2004 een Global Service Center op in Boedapest, waar gespecialiseerde medewerkers klanten in hun eigen taal op afstand technische ondersteuning bieden. Ook in Nederland bouwt het bedrijf een dergelijk center. Wereldwijd beheert Getronics momenteel meer dan twee miljoen desktops, waarvan een deel is gebaseerd op Future-Ready workspace. Olde Olthof wil niet kwijt hoe groot dat deel is, maar verwacht wel een verdere toename. Bij contractvernieuwing zullen veel oude klanten overstappen op het concept en binnenkort verwacht het bedrijf ook enkele grote nieuwe klanten te kunnen bekendmaken.
Herijking
Michel de Meijer, ceo van Getronics PinkRoccade, noemt de opnieuw ingeslagen weg ‘Maatwerk door standaardisatie.’ Hij vervolgt: “We bewegen ons van ‘alles-moet-onsite’ naar shared remote dienstverlening. De herijking betekent dat we meer oog hebben voor de samenhang tussen mens, proces en technologie.”
Het besluit van Getronics PinkRoccade ligt in lijn met trends die Alan MacNeela in Europa waarneemt. MacNeela is vice-president van Gartner Dataquest Research. “Er zijn steeds meer bedrijven die kiezen voor een zogenaamde automated desktop management toolset. Dit zijn gestandaardiseerde, open en geïntegreerde oplossingen voor de meest uiteenlopende onderdelen van ict, van incident en change management tot en met financial en contract management.” Leveranciers als Atos Origin, HP en EDS bieden oplossingen die vergelijkbaar zijn met de Future-Ready workspace van Getronics PinkRoccade.