Onderzoeksbureau Gartner pleit voor meer ict-helden, die boven de middelmatigheid durven uit te steken en die innovatie omarmen. De dienstverlening moet verbeteren om ondergang van de traditionele ict te voorkomen.
"Er is te weinig innovatie binnen ict-organisaties", proclameerde Gartners vicepresident Steve Prentice gisteren op de ITxpo in San Francisco. "De ict is een stagnerende markt." Hij hekelt het gebrek aan ambitie binnen de Amerikaanse ict-sector. Samen met zijn research director Sandy Shen tekende Prentice een scenario waarbij China niet alleen productieland is, maar ook een innovatiemacht. "Voor je het weet eten ze jouw lunch op." En dan hebben ze het nog niet eens over India, waar volgens Gartner momenteel zo'n 80 procent van het wereldwijde outsourcing budget wordt besteed.
Amerikaanse ict-organisaties moeten innoveren om niet achterop te raken bij al dit geweld uit Oost- en Zuidoost-Azië, vindt Gartner. Innovatie is echter niet waar ze op dit moment mee bezig zijn. Volgens het onderzoeksbureau richten ze zich vooral op controle: "De meeste ict-bedrijven kunnen geen nieuwe waarde creëren, omdat controle in hun dna zit ingebakken. Voorspellen wij een ondergang van de traditionele ict-organisatie? Ja."
Om deze trend om te buigen moet de aandacht volgens het onderzoeksbureau verschuiven van technologie naar dienstverlening. "Het interesseert gebruikers niet welke database je gebruikt." Ook network architecture moet meer service georiënteerd zijn, flexibel genoeg om nieuwe en veranderende diensten mogelijk te maken. "De organisaties die de beste dienstverlening bieden, zullen winnen."
Wat is er eigenlijk zo erg aan als “de traditionele ict-organisatie” ten onder gaat? Op een gegeven moment ben je ‘gewoon’ uitgenoveerd – vraag maar aan Ilia Prigogine. En dan moet je de zaak – net zo ‘gewoon’ – fundamenteel anders gaan aanpakken. Wie ‘gewoon’ maar een beetje door blijft pompen verzuipt domweg. Wie de ingezette ‘beweging’ wil ombuigen moet nog eens goed nadenken. Held is degene die op het juiste moment zijn steun aan het traditionele opzegt en zich aan een ruimer perspectief gaat wijden.
Innovatie komt voort uit de vraag die bedrijven in de markt stellen aan ICT-organisaties. De ICT-sector heeft daarom geen helden nodig, maar het bedrijfsleven moet innoveren en niet alleen voor de “mainstream” oplossingen gaan die worden aangereikt door de grote IT-spelers (SAP en Oracle) maar ook met kleine IT-bedrijven gezamelijk een goede IT-oplossing te realiseren.
En de helden zitten nu in China en Azi Hahaha.
In lijn met wat Jan van Til terecht zegt: (traditionele) ICT is bezig uit het gezicht van het strategische management te verdwijnen en raakt steeds meer “onder de motorkap”. Terecht, want de juiste technologie maakt dat mogelijk, maar is daarmee nog niet het doel waar gebruikende organisaties naar moeten streven. En de dienstverlening hoeft echt niet in termen van ICT vastgesteld te worden, zoals Gartner hier suggereert. Sterker nog: het is absoluut beter om dat niet te doen.
IC-Technologie kan van groot belang zijn voor een organisatie, maar het echte doel is om organisaties van de juiste informatie op de juiste plaats en tijd te voorzien.
Daarmee verdwijnen ook die (eventuele) ICT-helden, waar Gartner nu om vraagt, onder diezelfde motorkap; ICT moet immers gewoon goed doen wat het doen moet, zodat een organisatie inderdaad van de juiste informatie enz. voorzien wordt. Het traditionele paradigma dat ICT een wondermiddel is is nu echt achterhaald en het is tijd om organisaties zelf weer de controle te geven over haar informatiehuishouding. Zeker, misschien wel juist bij outsourcing. En wat moeten we dan met die ICT helden?
Innoveren voor ICT-leveranciers in de ICT-sector zal dan ook betekenen dat men precies moet gaan leveren wat klanten vragen, niet meer of minder. Zoals de andere leveranciers van hulpmiddelen dat al sinds jaar en dag doen. Die helden zitten dan in de (klant-)organisaties die echt goed kunnen aangeven wat de organisatie nodig heeft, en niet bij de ICT-leveranciers die ICT-oplossingen realiseren en/of beheren.
Daarnaast is bekend dat de Nederlandse cultuur geen helden toestaat. Iedereen die boven de middelmaat uitkomt wordt immers snel verteld dat dat niet de bedoeling is. Tot en met dat het spreekwoordelijke hoofd eraf gaat als iemand dat boven het maaiveld denkt te kunnen steken. Misschien dat we in Nederland daar eens iets aan moeten doen.
“moet de aandacht volgens het onderzoeksbureau verschuiven van technologie naar dienstverlening”
Uiteraard moet een ICT’er oog hebben voor de business en dus ook voor innovatie; maar er zijn al teveel ICT’ers die van technologie geen kaas meer gegeten hebben en dus maar wat uit hun nek kletsen (zeker bij grote ICT service bedrijven).
Als je niet weet hoe de techniek werkt, kan je geen zinnige schattingen maken, noch de schattingen van outsource-bedrijven challengen…
Toen ik in 1980 de ICT-markt betrad was ‘Customer satisfaction’ een zeer belangrijk aspect van het werk. Je job goed doen en het hebben van tevreden klanten was iets waar de meesten (ook toen al niet allemaal) trots op waren. Dit aspect is bijne helemaal verdwenen. Zelfs in system-down situaties gebeurt er helemaal niets meer voordat precies is uitgezocht wie wat moet doen en waar wiens verantwoordelijkheden liggen. Dan moeten de juiste opdrachtcodes nog bekend zijn (anders kan men geen tijd boeken) en dan pas wordt er naar het probleem gekeken.
Mijn insteek: de klant ligt plat; eerst oplossen, dan de red-tape. Als Gartner dat bedoelt met ICT-helden: helemaal waar. De slagvaardigheid moet terugkomen in de ICT. Tenslotte zijn ICT’ers dienstverleners, maar tegenwoordig is de leasebak en het mobieltje belangrijker.
Als we naar de traditionele ICT-dienstverlening kijken in Nederland is dit met name uurtje factuurtje; hoe meer uren een ICT-professional maakt hoe beter het is voor de klant en de ICT-organisatie; maar voegen we wel waarde toe als ICT-organisatie? Gezien het feit dat ieder groot ICT-bedrijf bezig is met outsourcingsproposities voor zijn klanten, waarbij een groot deel van het werk naar India verplaatst wordt, is de focus duidelijk op kostenverlaging. Niet op waarde vermeerdering. Dat waardevermeerdering moeilijk is naar klanten toe en dat het rendement op software-investeringen nog moeilijk vast te stellen is, betekent in wezen dat dit nog onontgonnen terrein is, waar we zonder diepte-investeringen niet komen. De Caesar Groep doet die diepteinvesteringen(5% van de omzet)!
Zijn er meer concullega’s en bedrijven die graag op waarde willen gaan werken? Zo ja, hoor ik het graag, want samen zorgen wij sneller voor echte doorbraken en zorgen dat ICT Nederland en het Nederlandse bedrijfsleven beter op de kaart komt te staan. Zodat de noodzaak het bedrijf te verkopen uit pure armoe, door te weinig waardetoeveoging (Corus, KLM en ABN)verkleind wordt.
Helden…. door het gepolder worden er in Nederland geen helden toegestaan. Alles is gemiddeld in Nederland. Wij zijn het volk van noeste harde werkers….de grijze muizen. Ooit vertelde iemand mij…die toevallig in Monaco woonde…In Nederland is het hard werken en veel belasting betalen en iedereen vind dit goed. (makke lammetjes)