Keynote, specialist op het gebied van online en mobile business performance tekende in het eerste kwartaal van dit jaar zo’n twintig klanten op waarvoor het de prestaties van websites monitort.
Onder de nieuwe klanten zitten grote namen zoals Wehkamp, ING Bank en Merck Sharp and Dohme. Met Philips sloot Keynote zelfs wereldwijd een overeenkomst. Keynote verwacht dat de vraag naar het meten van webprestaties in Nederland verder zal stijgen.
Bedrijven en instellingen nemen hun website steeds serieuzer als platform voor hun klanten. Vooral voor bedrijven die in grote mate afhankelijk zijn van e-commerce zijn bereikbaarheid en snelheid van de website belangrijke issues. Inzicht hierin is essentieel. Keynote meet websites vanuit de ervaringen van de eindgebruiker. Daarvoor neemt het ook factoren mee die buiten de firewall van de organisatie liggen. Verschillende verbindingssnelheden, providers, browsers, zwaarte van de pagina's en netwerktechnologieën zorgen voor hele andere gebruikerservaringen. Bedrijven willen weten waar voor hen de eventuele bottleneck zit.
Sebastiaan Vingerhoed, Sales manager bij Keynote ziet in de praktijk dat in veel branches de prestaties van websites een belangrijk agendapunt worden en verwacht dat de vraag naar de diensten van Keynote dit jaar alleen nog maar toeneemt. "We zien duidelijk dat het internet als medium de betrouwbaarheid van diensten als telefonie en kabeltelevisie heeft bereikt. De meeste fouten of vertragingen die bezoekers ervaren zijn het resultaat van slechte planning of een slechte infrastructuur. Bedrijven kunnen het zich echter niet meer veroorloven om langere tijd uit te lucht te zijn. Hun website moet bereikbaar zijn, op ieder tijdstip en vanaf iedere locatie ongeacht het aantal aanwezige bezoekers. Niet alleen IT-managers, maar ook het management team raakt hier langzaam van doordrongen."