Softwareleverancier Invu wil het Engelse model volgen, waarbij de meeste omzet (85 procent) door it-partners wordt gerealiseerd. In Nederland wordt Invus verkoopkanaal nog gedomineerd door de traditionele multifunctionele kopieermachine-resellers. Nu zoekt het bedrijf Microsoft resellers die mee willen profiteren van de kansen in de documentmanagementmarkt.
"Zo zie je dat in Nederland nog veel groei te realiseren valt via de software partners. In eerste instantie richten we ons dan ook op Microsoft partners", aldus Joost van 't Hullenaar, country manager van Invu in Nederland.
Henk Lemmens, division manager marketing & sales document van Invu-distributeur Kompro kijkt terug op zijn eerste jaar als distributiepartner van Invu. Daarvoor werkten de twee al een paar jaar samen, een leverde Lemmens Invu als aanvulling op Panasonic apparatuur.
Het is een hele uitdaging om de drempels naar document management bij eindgebruikers te verlagen. Daar komt bij dat het productaanbod enorm is, met allerlei variaties en keuzes die er te maken zijn.
Misverstand
"Invu zet zich in om op efficiënte manier informatie te beheren. Het misverstand dat nog steeds bestaat is dat dit een complexe, dure ingreep is en dat document management een lang salestraject heeft", beweert Lemmens.
In totaal zijn er 3 producten in de aanbieding, en Invu schat dat er in Nederland op dit moment zo'n 500 000 bedrijven potentiële document management klanten zijn.
Het bedrijf heeft momenteel 140 tot 150 partners wereldwijd, waarvan 100 in Engeland en ongeveer 15 in Nederland.
"Al onze producten zijn Microsoft Gold-gecertificeerd. Er zijn zo'n 200 Microsoft partners in Nederland, wij zoeken er maximaal 5. Wat we vooral aanbieden is die drempel naar document management verlagen, bijvoorbeeld door het mogelijk te maken om per maand een bedrag te betalen", vertelt Van ‘t Hullenaar.