Encryptieleverancier Decru wil met zijn encryptieappliance resellers werven. Volgens Henk Jan Spanjaard van Decru is gebrek aan actie zijn grootste concurrent.
"Encryptie wordt gezien als complex en te duur", zegt hij. "Maar het is niet moeilijk, daarom is het ook een appliance. Het is ook niet ingewikkeld om te implementeren." Belangrijker is, dat weinig bedrijven er rekening mee houden dat als je al je data kwijt bent dat je dan geen bedrijf meer hebt.
"Dit maakt het voor de resellers een simpeler verkooppraatje. We gaan ook vaak mee naar klanten om onze partners te ondersteunen", zegt hij.
Hij ziet vooral in het mkb een markt met toekomst. Daar komen ook meer standaard-resellers in beeld, niet de gebruikelijke security-resellers. "De reseller heeft daar een belangrijke rol om het belang van encryptie duidelijk te maken. Met Acal, onze distributeur, verwacht ik veel resellers te bereiken. Ze maken leaflets, zetten programma's op en geven seminars. Encryptie vormt voor grote bedrijven een klein percentage van een groot it-budget, maar voor het mkb is het nog een grote hap."
Decru wil in Europa nieuwe markten aanboren, zoals design en manufacturing. "Er is nog maar weinig bekend over bedrijfsspionage. De FBI heeft onderzoek gedaan en geeft aan dat 50 tot 80 procent van bedrijfspionage van binnenuit komt. We praten dan ook meestal met de cio's van bedrijven, die begrijpen meteen de business case."
Decru verwacht wel een bepaalde investering van zijn resellers. "De encryptiemachines zijn gecertificeerd volgens bepaalde standaarden, met de hoogste militaire graad. Klanten vinden dat wel prima om te weten. Je kunt geen backdoor maken op Decru – het is een publiek algoritme. Daaromheen zijn dan duidelijke afspraken en procedures. De procedures zijn niet moeilijk, maar die moet je wel kunnen uitleggen", volgens Spanjaard.