Ooit ontwikkelden we allemaal onze eigen applicaties ter ondersteuning van de administratieve processen, zoals de boekhouding, de facturering en voor het beheer van de human resources. We dachten dat onze organisaties zo uniek waren dat deze applicaties allemaal op maat gemaakt moesten worden.
Nu weten we wel beter. Hoeveel organisaties hebben de afgelopen vijftien jaar niet erp-software van SAP, PeopleSoft en ook Exact aangeschaft en succesvol geïnstalleerd? Veel administratieve handelingen zijn in vele organisaties zeer vergelijkbaar. Dus het was te verwachten dat kant-en-klare applicaties zouden aanslaan.
In de wereld van de business intelligence is eigenlijk hetzelfde gebeurd. Eerst werd elk rapportje vanuit een nulpunt gebouwd. Iedereen dacht weer dat zijn of haar organisatie zo uniek was dat het wel maatwerk moest zijn.
De afgelopen jaren is dat beeld veranderd en is de analytische applicatie populairder geworden. Ook hier blijkt weer dat personen met vergelijkbare functies in verschillende organisaties toch wel overeenkomstige rapporten kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld, iemand die bij de hotelketen Hilton verantwoordelijk is voor het verkopen van vergader- en conferentieruimtes zal dezelfde informatiebehoeften hebben, dezelfde soort beslissingen nemen, en dus dezelfde rapporten kunnen gebruiken als zijn evenknie bij Marriott.
Bedrijven als Information Builders, Hyperion en SAS zijn hier gretig op ingesprongen. Waarom niet een bestaand en werkend voorbeeld nemen als startpunt en dat toespitsen op de eigen situatie? Hiermee voorkomen we fouten die andere gebruikers al gemaakt hebben.
Door alle nieuwe regelgevingen, denk hierbij aan SOX en Basel II, zullen administratieve processen en rapportages nog meer overeenkomsten hebben en zal het werken met voorgebakken oplossingen steeds meer voor de hand liggen.
De volgende markt waarvoor kant-en-klare oplossingen zullen ontstaan, is die van de soa. Bij een soa kunnen we talen als business process modeling language (bpml) en business process execution language (bpel) gebruiken om de services in te regelen. Voordat we met deze talen aan de slag kunnen, moeten we de bedrijfsprocessen wel eerst modelleren. Maar is het zinvol dat iedere organisatie op eigen houtje alle bedrijfsprocessen analyseert? Natuurlijk zullen er weer analisten beweren dat hun organisatie zo speciaal is, dat dit niet anders kan. (Waar hebben we dat al eerder gehoord?) Ongetwijfeld zullen er organisaties zijn die met geen enkele andere te vergelijken zijn. En elke organisatie zal wel enkele unieke bedrijfsprocessen hebben. Maar veel van de administratieve bedrijfsprocessen zullen toch weer overeenkomsten hebben en bijna klonen van elkaar zijn.
Het uitdenken en op papier zetten van een bedrijfsproces kan een tijdrovende en dure activiteit zijn. Als we in staat zijn te beginnen met een voorbeeld van een vergelijkbare organisatie, dan zal dat zeker de kosten verlagen en onze ‘time to market’ verhogen. Het wordt hoog tijd voor de markt van de business process applications (bpa): vooraf gedefinieerde bedrijfsprocessen die al uitgedrukt zijn in taken als bpel, inclusief de definities van de interfaces van de services die door het bedrijfsproces aangeroepen zullen worden. Dit zal de drempel om te investeren in soa en bpm serieus verlagen.
Sommige leveranciers zijn al begonnen met voorlopers van de business process application, denk hierbij aan webMethods. Van bedrijven als Oracle (denk aan Oracle Fusion Middleware) en SAP mogen we ook verwachten dat zij zich nadrukkelijk op dit gebied begeven. Ze zullen dan niet alleen de processen leveren, maar ook de services waarop de processen geïmplementeerd zullen worden. Hoelang moeten we nog wachten op de bpa? Ik denk zelf niet zo lang.