Met de beoogde overname van webMethods is een voorlopig hoogtepunt bereikt in een eerder aangekondigd expansieplan van Software AG. De omzet dient de komende jaren te verdubbelen tot een miljard euro. Een simpele rekensom leert dat het niet bij deze ene grote overname zal blijven.
Geheel onverwacht kwam het natuurlijk niet toen Software AG begin april een grote overname bekend maakte. Eerder al had het softwarebedrijf – voorheen vooral bekend van het databasemanagementsysteem Adabas en de Naturalontwikkeltaal, maar tegenwoordig vooral actief met de op soa gerichte Crossvision-productreeks – een enigszins cryptisch persbericht de wereld ingestuurd waarin een ‘grootschalig expansieplan’ werd aangekondigd.
Geen kralen rijgen
In dat persbericht werd aangegeven dat de omzet van het bedrijf binnen vijf jaar dient te groeien naar een miljard euro omzet (fiscaal 2006: 483 miljoen euro). Het bedrijf gaf echter niet aan hoe het dit wilde realiseren. Wie na de eerste overname – de voormalige partner SPL in Israël – dacht aan een aanpak van ‘kralen rijgen’ zal toch verrast hebben opgekeken toen het in Darmstadt gevestigde bedrijf plotsklaps de overname van webMethods aankondigde.
Die overname is vooral opmerkelijk omdat webMethods in de markt voor soa-oplossingen beduidend groter is dan Software AG. Het Duitse bedrijf boekte in fiscaal 2006 weliswaar een omzet van 483 miljoen euro, maar is voor driekwart van zijn verkopen nog altijd aangewezen op de licenties op met name Adabas en Natural. De nieuwe Crossvision-productlijn doet het met een omzet van ruim honderd miljoen euro in fiscaal 2006 weliswaar goed, maar webMethods behaalt op dit gebied een omzet die twee maal zo groot is.
Daar staat tegenover dat webMethods na een winstgevend fiscaal 2005 het afgelopen jaar weer in de rode cijfers is gedoken. Begin mei rapporteert het bedrijf weer jaarcijfers, maar de eerste drie kwartalen waren tot nu toe verliesgevend. Het is ook de vraag hoe de verkopen zich het afgelopen jaar hebben ontwikkeld. Fiscaal 2006 kwam uit op een omzet van 208 miljoen dollar (slechts 8 miljoen dollar meer dan het jaar daarvoor) en na drie kwartalen staat de omzet in het nu bijna afgeronde fiscale jaar op zo’n 150 miljoen dollar. Tenzij het bedrijf het vierde kwartaal erg goed heeft gedraaid zal dus een nulgroei of slechts lichte toename van de omzet kunnen worden gerapporteerd, terwijl het verlies gemakkelijk tot 15 miljoen dollar of meer kan oplopen.
Consolidatietrend
Daarmee lijkt webMethods goed te passen in de consolidatietrend die analisten in de soa-markt al enige tijd voorspellen. Het aantal aanbieders in deze markt is erg groot. Die versnippering maakt het menig bedrijf lastig om de investeringen in onderzoek en ontwikkeling terug te verdienen. Het is natuurlijk niet voor niets dat analisten de overname door Software AG zien als een slimme zet, omdat het Duitse bedrijf daarmee flink marktaandeel kan winnen en zijn soa-omzet in een klap aanzienlijk kan vergroten.
Er speelt echter nog meer: business process management (bpm). Bpm staat momenteel sterk in de belangstelling, zeker wanneer een goede koppeling mogelijk is met de onderliggende ict-systemen. Bpm en soa worden daarom meer en meer aan elkaar gekoppeld. Niet voor niets geeft Software AG in het overnamebericht aan dat de nieuwe combinatie een ‘toonaangevend productportfolio’ op het gebied van soa én bpm creëert.
Uitwisselbaar
Het Duitse bedrijf is tot nu toe echter niet echt actief op het gebied van bpm. Het zijn voornamelijk de partners die dat zijn. Nu het werken met modellen en services steeds meer in de belangstelling komt te staan, is het natuurlijk wel de vraag of een soa-aanbieder die niet over eigen bpm-tools beschikt de strijd met concurrenten die – zoals webMethods – wél bpm in hun productlijn hebben geïntegreerd wel kan volhouden.
Die kwestie is alleen nog maar actueler geworden als we bedenken dat soa-suites in de ogen van ict-afdelingen enigszins uitwisselbaar zijn. Software AG wordt bijvoorbeeld door Gartner geroemd vanwege zijn CentraSite registry en repository. Is dat echter wel voldoende om indruk te maken op bijvoorbeeld een cio als Peter van Kralingen van Albert Heijn – overigens een klant van webMethods – die onlangs in een interview aangaf dat soa-suites toch enigszins uitwisselbaar zijn? Veel belangrijker is het naar zijn mening dat de organisatie die met soa aan de slag gaat op een andere manier naar business processen en de relatie met de onderliggende informatiesystemen gaat kijken.
Terwijl Software AG tot nu toe geen eigen bpm-voert, heeft webMethods wel een in eigen beheer ontwikkelde bpm-tool aan zijn Fabric-productlijn toegevoegd. Is dat voldoende voor Software AG? Dat is vooralsnog niet duidelijk. webMethods behoort in ieder geval niet totde groep van echte bpm-aanbieders. Na het bekend worden van de expansieplannen van Software AG doken al eens namen op als IDS Scheer, net als Software AG geen onbekende in de SAP-wereld. Wie dan ook nog even het rekensommetje maakt, ziet dat met een dergelijke overname de doelstelling van een miljard euro eveneens is gehaald.