Applicaties zoals we ze nu kennen, zullen op termijn verdwijnen. De grote monolithische pakketten worden vervangen door een veel flexibeler ingerichte omgeving, waarin kleine functionele modules dynamisch worden samengevoegd tot diensten.
Gebruikers voeren een opdracht en gegevens in de computer en het achterliggende systeem bepaalt welke functies moeten worden aangesproken om de opdracht uit te voeren. Dit concept is niet nieuw; het wordt ook wel service-oriented architecture (SOA) genoemd en het helpt bedrijven – en overheidsinstanties – sneller te reageren op veranderende marktbehoeften. Zo helpt SOA it-afdelingen om de interactie tussen bedrijfsprocessen en onderliggende systemen helder te definiëren en te begeleiden.
Hieraan voorafgaand moeten organisaties bepalen hoe hun bedrijfsprocessen eruitzien en of deze optimaal verlopen. Daarvoor kunnen ze business process management-software (bpm) inzetten, die per afdeling wordt uitgerold, afhankelijk van de inherente noodzaak. Die geeft verantwoordelijke managers controle over hun processen en maakt ze integraal onderdeel van een continue cyclus tot procesverbetering. Aan de andere kant verschaft het de it-afdeling de middelen om een eenduidige samenwerking met de bedrijfsmatige kant van een organisatie te realiseren.
Het houdt echter geen steek om te stellen dat SOA en bpm onlosmakelijk verbonden zijn. Veel bpm-suites beschikken over voldoende integratieraamwerken om individuele projecten tot een goed resultaat te brengen. Ze zijn in dat opzicht ook eenvoudiger te verkopen aan een eindklant, die per deelproject relatief snel een return on investment (roi) zien. Tegelijkertijd helpen ze bedrijven wel bij het identificeren van de benodigde services en bij het bepalen of SOA een volgende stap in de ontwikkeling zou moeten zijn.
Zeker als er meerdere bpm-projecten afgerond zijn, is het interessant voor uw klanten om een service-oriented architectuur te overwegen. Daarbij wordt de service bus van de SOA-suite tussen componenten als bijvoorbeeld de bpm-technologieën en de onderliggende applicaties en databases geplaatst. De it-afdeling krijgt hierdoor een controle- en scheidingslaag tot zijn beschikking om flexibiliteit en beleid toe te voegen aan diensten ten behoeve van de bedrijfsvoering. En u kunt zich als businesspartner profileren als degene die de it-afdeling en de businessmanagers samen bracht.
Robert Brusse
Country Manager Nederland bij BEA Systems