Sinds 1 januari 2007 heeft Sony een nieuwe Europese divisie opgericht die zich specifiek met it-randapparatuur bezighoudt. Vooralsnog richt de divisie zich vooral op retail en e-commerce, maar b2b als derde peiler gaat er zeker komen.
De nieuwe disvisie van Sony heeft de naam SES – IT Peripherals meegekregen (waar SES staat voor semiconductor & electronic solutions) en het is een vreemde eend in de Sony-bijt. Het is namelijk de negende divisie van Sony, maar de eerste die Europees opereert en niet vertegenwoordigd is in een landenstructuur, zoals de andere acht afdelingen. Het SES – ITP-team is klein en opereert alleen maar via distributie. "We hebben zowel Europees als lokaal distributeurs aangesteld die vooral onze logistiek en administratie doen", zegt Jean-Michel Pielucha, regional manager SES IT Peripherals. "Europees is dat vooral Ingram Micro en via hen richten we ons nu vooral op de markten retail en e-commerce. In Nederland is Stebis aangesteld voor het b2b-segment, maar die markt is voor ons vooralsnog niet een speerpunt."
Wanneer Sony SES – ITP echter zijn jaartarget van 5 procent markaandeel haalt, dan komt het b2b-segment met rasse schreden dichterbij. Pielucha: "Gelukkig hebben we een reëel target opgelegd gekregen en kunnen we snel verder gaan uitbreiden. We doen al b2b, maar pas als we onze targets voor retail en e-commerce gehaald hebben, gaan we ook dit segment volop bewerken. Momenteel hebben we binnen onze groep drie takken, speakers, microfoons en muizen, maar ik denk dat we in september van 2007 al een nieuwe tak gaan toevoegen. De consumentenmarkt is transparanter dan andere markten en eerst moeten we daarin succes behalen. Als we aan het einde van het jaar ons target hebben gehaald, dan zouden we ons al in 2008 op de b2b-markt kunnen gaan richten."