Imation, speler op het gebied van verwisselbare opslagmedia, en TDK zijn overeengekomen dat Imation TDK´s opnamemedia overneemt voor 300 miljoen dollar.
Afhankelijk van de bedrijfsresultaten wordt dit bedrag verhoogd met 70 miljoen dollar. Imation gaat de merknaam TDK voeren voor opnamemedia. TDK blijft zelf onderzoek & ontwikkeling uitvoeren, behoudt haar fabrieken en haar OEM-activiteiten en blijft media voor onder andere Imation produceren. De Raad van Bestuur van zowel Imation als TDK zijn akkoord gegaan met de overeenkomst.
De overeenkomst houdt het volgende in:
– Imation koopt de merknaam TDK en gebruikt de naam TDK voor huidige en toekomstige opnamemedia, inclusief magnetische tape, optische media, flash media en accessoires.
– TDK ontvangt Imation-aandelen die een waarde vertegenwoordigen van 280 miljoen dollar. Dit is 17 procent van de aandelen en 20 miljoen dollar contant. TDK is hiermee Imation´s grootste aandeelhouder en heeft het recht om iemand aan te stellen die plaats mag nemen in de Raad van Bestuur. Overeengekomen is dat het TDK aandeel in Imation aandelen niet meer dan 22 procent van het totaal mag zijn.
– TDK continueert onderzoek & ontwikkeling -activiteiten en fabricage van opnamemedia waaronder audio-, video- en data-opslagtapes en Blu-ray optische schijfjes.
– TDK´s activiteiten op het gebied van opnamemedia vinden wereldwijd plaats, maar TDK is het meest actief in Europa, Japan, de Verenigde Staten en Azië. Naar verwachting zal een deel van de TDK werknemers overstappen naar Imation.
– Een ononderbroken en continue aanlevering van TDK-producten aan de markt.
Frank Russomanno, CEO van Imation zegt: " Met deze overeenkomst kan Imation wederom een sterk consumentenmerk aanbieden op gebied van data-opslag. We borduren met deze overeenkomst voort op onze ervaring, wereldwijd bereik, brede productreeks, technologische kennis en wereldwijde distributiemogelijkheden. Imation en TDK hebben de fundering gelegd voor een strategische, lange-termijnrelatie die beide bedrijven in staat stelt om ook op andere gebieden samen te werken."
Takehiro Kamigama, president van TDK, voegt toe: " Krachtige merken zijn belangrijk omdat consumenten hun gevoelige informatie toevertrouwen aan deze producten. TDK en Imation zijn sterk aanvullend op het gebied van producten, technologie en wereldwijde aanwezigheid. De combinatie van het krachtige TDK-merk en het vermogen van Imation om merken en producten wereldwijd goed te beheren, zorgt ervoor dat we een sterk aanbod hebben en tegemoet kunnen komen aan de veranderende marktvraag."