Studenten hebben een duidelijke mening over hoe het onderwijs te verbeteren. De Nederlandse inzendingen voor de programmeerwedstrijd Imagine Cup van Microsoft waren daarom verrassend.
Tijdens de halve finale in het Microsoft Innovation Center in Barneveld presenteerden negen groepen studenten hun inzending. De uiteindelijke winnaar zal Nederland in Zuid-Korea vertegenwoordigen tijdens de programmeerwedstrijd Imagine Cup van Microsoft. Het thema is dit jaar educatie. De studenten moeten een applicatie maken die het onderwijs kan verbeteren. Academic relations manager Maarten-Jan Vermeulen van Microsoft is tevreden over de kwaliteit van de inzendingen. "Het niveau van de inzendingen is goed. Sommige inzendingen zijn zeker kanshebbers in Zuid-Korea".
De studenten zijn het eens over het Nederlandse onderwijssysteem. Dat is saai en niet gericht op het individu. De meeste ideeën proberen deze problemen op te lossen. Zo presenteert het team van de Universiteit van Utrecht de applicatie Celsus. In deze applicatie kunnen lessen geplaatst worden. Dat kan verschillen van een Engelse les tot een les over het maken van cocktails. Iedereen kan deze les aanmaken. Bezoekers kunnen deze lessen bekijken. Het vernuftige aan de applicatie is het beoordelingssysteem dat erachter hangt. Docenten worden beoordeeld aan de hand van het cijfer dat de leerling geeft aan de les, maar ook wordt gemeten welke wensen de leerling heeft, zodat een volgende keer een les die beter toegespitst op de leerling bovenin de zoekresultaten verschijnt. Ritesh Jagesar, negentien jaar en student informatiekunde, behoort tot het Utrechtse team. Hij heeft veel vertrouwen in de applicatie. "Korea gaat wel lukken. We hebben nog niet alles in deze presentatie laten zien."
Het Utrechtse team heeft concurrentie van IConnect van het team van de TU Delft. Dit is een chatapplicatie voor jonge kinderen. Omdat deze kinderen nog niet kunnen schrijven, maakt de applicatie gebruik van icoontaal. De bedoeling is dat kinderen zo over elkaars cultuur leren. Ook kunnen aan de applicatie spelletjes gekoppeld worden. Eén van de makers van de applicatie, Yousef El-Dardiry, achttien jaar en student Technische Informatica, vindt het lastig om te zeggen of de applicatie kans maakt in de finale. Aan de tijd die ze erin gestoken hebben zal het niet liggen. "We zijn in januari al begonnen. Voor de finale moeten we echter nog flink aan de slag", zegt hij. Ook het team van Jagesar neemt de wedstrijd serieus en maakt lange dagen. "Ik heb de afgelopen twee weken maar vier uur per nacht geslapen."
Uiteindelijk kiest de jury zes teams die doorgaan naar de volgende ronde. In juni strijden deze teams om een plek in de wereldwijde finale in Seoul.
De zes finalisten
E-Church van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL)
Bezoekers die een kerk willen bezoeken kunnen een sms sturen naar E-church. De applicatie geeft de bezoeker dan een toegangscode, waardoor de kerkdeur opengaat. Kerken hoeven daarom de deuren niet meer gesloten te houden of vrijwilligers in te schakelen die de bezoekers van de kerk in de gaten houden.
Celsus van de Universiteit Utrecht
Deze webbased applicatie bevat videolessen die door iedereen in de applicatie gezet kunnen worden. Het bijzondere aan Celsus is het beoordelingssysteem. Docenten worden beoordeeld aan de hand van het cijfer dat de leerling geeft aan de les. Er ook wordt gemeten welke wensen de leerling heeft, zodat een volgende keer een les die beter is toegespitst op de leerling bovenin de zoekresultaten verschijnt.
IConnect van de TU Delft
Een chatapplicatie voor jonge kinderen. Omdat deze kinderen nog niet kunnen schrijven kunnen ze met elkaar praten door middel van icoontaal. Ook kunnen aan de kinderen spelletjes met elkaar spelen.
PIE van Universiteit Twente
Tijdens colleges of lessen kunnen studenten de powerpointpresentatie van de docent via de computer bekijken. Ze kunnen er aantekeningen in maken. Later kunnen ze via hetzelfde systeem de presentatie weer oproepen.
Techia van de Hogeschool van Amsterdam
Techia is een applicatie waarmee een docent een quiz kan starten in de klas of tussen scholen.
SpeechTeach van de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Hogeschool van Amsterdam
Met SpeechTeach kan zonder docent een vreemde taal geleerd worden. Het programma maakt hiervoor gebruik van spraakherkenningssoftware.